Budoucnost fotobank
Díky velké diskuzi ohledně Dollar Photo Clubu (DPC) jsem se trochu zamyslel nad budoucností fotobank, původně jsem svou úvahu chtěl napsat do diskuzního fóra, ale trochu jsem to přehnal s její délkou a vlastně se to ve finálne ani netýkalo problematiky DPC, takže jsem z toho nakonec udělal regulérní článek.
Vývoj cen na fotobankách
Moje vize je taková, že se ceny fotek a ilustrací budou pomalu snižovat (protože to je jedna z možností, jak si můžou fotobanky navzájem konkurovat) a budou vznikat různé pro kupujícího výhodné akce (fotobanky potřebují oslovit další zákazníky, kteří doposud kvůli ceně raději obrázky "kradli") - něco ve stylu mobilních operátorů - neomezené tartify (Colourbox), malé tarify s dalšími levnými minutami (Dollar Photo Club), omezené tarify zdarma (DepositPhotos, Shutterstock, Getty), výhodné volání....
Obdobných projektů, jako je DPC, bylo již několik v minulosti a budou samozřejmně i v budoucnu, fotobankám jde o co největší využití již nastřádaných fotek. Na jednu stranu je z hlediska autorů přímo strašné, jak se "devaluje" jejich práce, na stranu druhou tyto projekty přitáhnou nové kupující - padne další bariéra pro nákup - doposud si potenciální zákazníci, kteří potřebují jeden dva obrázky za měsíc museli kupovat jednotlivé fotky za drahé kredity, nebo se upisovali k předplatnému, které plně nevyužili. Dříve či později se na trhu objeví jim na míru šitý projekt, kdo s ním přijde první a udělá tomu pořádnou reklamu, tak si asi nejvíce namastí kapsu - možná tím projektem pro tuto sortu kupujících je DPC, možná něco výraznějšího spustí jiný velký hráč na trhu.
Co s tím můžou udělat prodávající?
Moc toho není - můžou protestovat, můžou mazat svá portfolia, ale to je asi tak všechno. Fotobanky mají tu výhodu, že dnes mají obrovské databáze fotek a ilustrací a nějaký drobný úbytek se u nich nijak moc neprojeví (naprosté většině kupujících je úplně fuk, jestli na Fotolii ubude ze dne na den 1 milión fotek z těch 30 mil). Navíc za každého odcházejícího autora se jim tam hrnou stovky nových. Jasně že to jsou povětšinou amatéři, ale to je už na kontrolorech, aby pak pustili jen kvalitní díla. Myslíte si, že když odejde 10 nejlepších autorů z fotobanky se svým celým portfoliem, tak to kupující pozná? Krom těch, co jsou v oboru a sledují dění kolem fotobank, to žádný kupující nepozná. Maximálně se podiví, že nemůže najít fotku, která tam minulý týden byla a už není. Ale co, místo ní je tam další stovka podobných fotek...
Celkově tedy odměny za prodej půjdou jedině dolů (časy, kdy Shutterstock pravidelně zvedal autorské provize jsou nenávratně pryč). Výjimkou můžou být specializované kolekce - ať už jde o unikátní témata nebo kvalitu, teď narážím na projekt Stocksy (ale o prodejnosti na něm nemám žádné zprávy) nebo Offset. Zajímavé můžou být také fotobanky s přidanými službami - Canva.
Jak i nadále slušně vydělávat na fotobankách?
Co to znamená pro nás - autory a prodejce? Do nedávné doby se relativně dalo ostatním konkurovat kvantitou. V současné době, kdy na největších fotobankách přibývá 1 milión nových obrázků za měsíc, postrádá tato strategie smysl. Takže jediná smysluplná cesta, jak se "udržet na špici", jak nezapadnout a jak si i v budoucnu vydělávat slušně na fotobankách je zaměřit se na kvalitu.
Ale i když se budete snažit sebevíc, tak dříve či později vás konkurence dostihne (tedy pokud nebudete patřit k několika stovkám těch nejlepších). Počítejte s tím, že od určité doby se vám začne postupně snižovat počet prodejů a nic moc s tím nenaděláte. Počet nových fotografů bude čím dál více převyšovat počet nových zákazníků, podíl velikosti vašeho portfolia vůči celé fotobance se bude neustále zmenšovat a tím pádem se bude zmenšovat i vaše šance na prodej.
Myslím si, že tato situace už nastává u fotografií, kde je momentálně obrovská konkurence díky tomu, že digitální zrcadlovku si dnes může za pár šupů pořídit každý a fotit (na určité úrovni) umí každý, kdo má funkční ukazováček a jedno oko. Takže průměrní fotografové dnes mají docela problém. Profíci se zatím ještě drží. To samé ale brzy potká i grafiky-ilustrátory, kde je momentálně mnohem menší konkurence a odpovídá tomu i kvalita ilustrací, které fotobanky přijímají. I začínající grafik (který poprvé spustil Illustrátor a teprve se rozkoukává) dnes ještě může na fotobankách slušně vydělávat, ale v budoucnu se to určitě změní. Nedovedu odhadnout, kdy tato situace nastane, zda je to otázka roku, dvou, pěti nebo deseti. Ale vím, že to přijde.
Je to částečně takový kolotoč - noví autoři mnohdy po několika měsících zjišťují, že výdělky jsou opravdu malé a že se jim práce pro fotobanky nevyplatí a odchází, ale jejich místo zaujímají noví a noví kreativci. A ti všichni produkují obrovské množství obsahu, za které ale třeba nikdy nedostanou zaplaceno (odejdou dříve než se dostanou k limitu výplaty). Zůstávají jen ti, kteří překonají určitou hranici a opravdu makají a pak také ti, kteří se spokojí s malými výdělky - pro někoho je i dnes dolar za den luxus, který je uživí, počkejte až na fotobankový trh dorazí autoři ze zaostalejších zemí (Čína a spol).
Proto je důležité zamyslet se nad svou budoucností v tomto oboru (fotografie/grafika). Já osobně nečekám, že mě fotobanky budou živit až do důchodu (na to mají ještě krátkou minulost a já dlouhou budoucnost do odchodu do důchodu). Ale zároveň se nebojím toho, že by tento pramen vyschl ze dne na den, ani z roku na rok, bude to mnohem pozvolnější úpadek.
Pro mě bylo důležité si uvědomit, že fotobanky nejsou cílem, ale cestou (sakra to zní jak z americké motivační příručky) - pro mě to byl a je způsob, jak se naučit vytvářet vektorové ilustrace a jak se v tomto umění neustále zdokonalovat. Takže až mi přestanou fotobanky vydělávat, tak nebudu na dně (v prd...), ale budu mít obrovské znalosti z grafiky a budu schopen tvořit grafiku na zakázku a říkat si za tuto práci slušné peníze (protože budu vědět, že jsem v tomto oboru na špici), které mi příjem z fotobanky nahradí .
Konečně mrkněte se na mou grafickou tvorbu - v roce 2007 jsem poprvé spustil Adobe Illustrator, nikdy dříve jsem v žádném vektorovém editoru nepracoval. Za celým mým vývojem stála jen a jen tvorba pro fotobanky.
Vždyť to, že se ve fotobankách zvyšuje konkurence je přece skvělý způsob, jak se zlepšovat - člověk má silnou motivaci na sobě pracovat, zkoušet nové postupy, tutoriály a hned také vidí, zda je na dobré cestě nebo ne. Zároveň se může porovnávat s ostatními a sledovat co a jak tvoří ti nejlepší. Kde jinde najdete lepší podmínky k sebezdokonalování v tvorbě ilustrací / fotek (teď pomiňte, že se jedná o specifický typ komerční tvorby)? Jinde byste neměli tak silnou motivaci a navíc byste za to ještě museli platit - tady je to naopak, tady platí fotobanky vám a čím více se zlepšujete, tím lépe vám platí :)
Jedna z možností je tedy pracovat na kvalitě. Tou druhou, co mě napadá je specializace. Najděte si oblast, která vám vyhovuje, v níž jste dobří a která vás baví, která je pro ostatní nedostupná a cíleně se na ni zaměřte. Někdo je geolog a sběratel kamenů, tak fotí kameny, někdo jiný má za manžela zubaře nebo doktora, tak fotí zákroky, operace, lékařské prostředí. Třeba si časem uděláte vlastní fotobanku/eshop s touto specializovanou tvorbou.
Ale pro budoucnost je důležité si uvědomit, že příjmy z fotobank nebudou věčné a že musíte na sobě neustále pracovat, neustále se zdokonalovat a rozšiřovat své znalosti, sledovat trendy a být připraven na okamžik, kdy fotobankový pramen začne vysychat.
Vřele doporučuji si už teď vytvořit osobní web s portfoliem (ukázkou toho nejlepšího z vaší tvorby), propagovat se, nabízet svou práci a realizovat různé zakázky (klidně i za nižší ceny), případně rozjet nějaký vlastní projekt s vlastní tvorbou (zejména pokud tovříte nějaké specifičtější fotky / ilustrace). Jen tak budete dostatečně připravení na fotobankovou budoucnost.
A jak to vidíte vy?
Jak vidíte budoucnost fotobank a vašeho působení v nich vy ostatní fotobankéři? Co děláte pro svou budoucnost v tomto (foto)grafickém oboru?
Co dělat pro budoucnost v tomto oboru je celkem oříšek. Maximálně smazat své portfolio ze Shutterstocku, počkat až spadne cena akcií na polovinu, pak je nakoupit a své cenné portfolio tam nahrát zpátky :-DD
Uvidíme :)
1) Fotobanka pocítí ztrátu top fotografů velmi citelně. Tito fotografové tvoří pravidelně vysoce kvalitní obsah. Fotobank je plno, kdo s nimu bude zacházet jako s kusem hadru, toho bez milosti potopí a naopak podpoří konkurenci. IStocku se podobné velikášství pořádně vymstilo, autoři si čím dál víc uvědomují svou sílu a zametat sebou nenechají. Armáda amatérů sice poskytuje nádherný crowd-source, ovšem nikomu z nich se to nevyplatí a brzo se na to vykašlou a celé to postupně půjde ke dnu...
2) Levné země jdou nahoru a EU i USA stojí na pokraji bankrotu. Jeden přehmat a celá tahle šaškárna s nekrytou měnou jde do kytek. A s ní i celý korporátní model šmejdu za pár korun či podsekávání cen a vydírání výrobců/autorů.
3) Velmi silně roste sektor peer-to-peer, který může fotobankám pekelně zavařit. Například můžu nabídnout fotku za $1 a mít 100 %, pokud mi fotobanka už dnes platí směšných 15-20 %, stačí mi 5-6x méně prodejů na stejný výdělek. Zejména zmiňovaní profíci s tisícovými portfolii si tak můžou přijít na pěkný výdělek.
Peer to peer sektor sice roste, provize tam má autor mnohem větší, ale zapoměl jsi do tohoto modelu započítat cenu a hlavně čas na propagaci, založení a chod takového systému. Když si to spočítáš, tak se to možná může vyplatit opravdu jen těm, kteří mají velké a dobře prodejné portfolio. Já sám raději tvořím obrázky, než abych se staral o vytvoření a propagaci vlastní fotobanky (a když si ještě představím to papírování kolem daní, no ani náhodou).
2) Levné země jdou nahoru a EU i USA stojí na pokraji bankrotu. Jeden přehmat a celá tahle šaškárna s nekrytou měnou jde do kytek.
Tak pod toto bych se podepsal, Basti. Proto mi taky tak vadí, že všechny výdělečné fotobanky mají sídlo v "největší demokracii". Raději bych za to dostával juany nebo rubly."
Tak pod toto bych se podepsal, Basti. Proto mi taky tak vadí, že všechny výdělečné fotobanky mají sídlo v "největší demokracii". Raději bych za to dostával juany nebo rubly."
Třeba se brzo odstěhujou jinam když si teď Amazon "demokratic ky" patentoval fotky na bílém pozadí :D Přece nebudou mazat miliony fotek...
Tie ceny sú už dosť nízke, možno niežšie by nemohli byť aby fotobanky zarobili. Skôr fotografi nebudú tolko zarábať keď bude vela fotiek. Možno vymažu fotky ktoré sa nesťahujú.
Ludia budú mať záujem. Ale pre forografov to je komplikovanejši e.