TexiGen - generátor textur
Textury stále patří mezi relativně žádaný sortiment na fotobankách. Však mají také poměrně široké uplatnění při tvorbě pozadí nebo 3D objektů. Některé fotobanky se na ně přímo specializují (Turbosquid, Cgtextures), ale i na těch klasických se prodávají dobře. TexiGen je nástroj od Pandy Wilda, který díky spoustě filtrů dokáže generovat textury (a nejen je) v podstatě z ničeho a tak je to jeden z nástrojů, díky kterému můžou na fotobankách prodávat i lidé, kteří neumí (nebo na to nemají vybavneí) ani fotit ani kreslit.
Program TexiGen vytvořil Panda speciálně kvůli fotobankám, je to procedurální generátor textur, inspirovaný obdobným programem Filter Forge. Nejedná se však o pouhou napodobeninu, svůj vzor v mnohém předčí. A to především v ceně, protože je zcela zdarma. Stáhnout si jej můžete na stránkách programu TexiGen, kde jsou k dispozici i zdrojové texty programu, případní zájemci tak mohou program vylepšit nebo použít ve svých projektech. Dále na stránkách najdete online nápovědu, jejíž součástí je i několik tutoriálů. Ostatně help s tutoriály naleznete i v interní nápovědě programu. Za zmínku stojí i to, že program není třeba instalovat, stačí rozbalit do složky a spustit. A až vás přestane bavit, jednoduše složku smazat. Program nezanechává nikde v systému po sobě žádné stopy v registrech.
Ti, kdo pravidelně chodí na diskuzní fórum tohoto serveru, o Pandovi a jeho programu určitě ví, neboť vlákno o TexiGenu je jedno z nejdelších a nejživějších. Budete-li mít tedy k programu jakékoliv dotazy či připomínky, nebojte se tam zeptat.
TexiGen generuje obrázky na základě generátorů, což jsou skripty popisující elementární úkony prováděné s obrazem. Základními stavebními prvky generátorů jsou filtry, jako je Perlinův generátor šumu, cellulární Worley generátor, specializované generátory obrazců, transformátory obrazců a barev. Dalším vstupním zdrojem do programu můžou být samozřejmě i vaše obrázky (fotky a ilustrace). Většina filtrů pracuje seamless, neboli vygenerovaný obraz lze poskládat dlaždicově vedle sebe tak, že okraje na sebe plynule navazují. V neposlední řadě je zajímavá i možnost generování videa, umožněná řízením parametrů filtrů v závislosti na čase.
TexiGen podle názvu generuje bezešvé (seamless, navazující) textury, ale dokáže generovat i jiné objekty - planety, oční bulvy, noční oblohu, 3D kraslice, jednoduché fraktály a další. Pro představu, zde je pár příkladů:
Stručný návod
Program má i vlastní dobrou nápovědu v češtině, pro vaši rychlejší představu autor sepsal i tento stručný návod na používání. Po spuštění programu se objeví základní obrazovka, se kterou si vystačí většina uživatelů. Vlevo nahoře je nabídka připravených generátorů. Pomocí táhel vlevo dole můžete měnit nastavení generátorů a tak si vytvářet své vlastní varianty - jako např. měnit barvu dřeva, jemnost struktury, vykreslení letokruhů. Své nastavení si pak můžete uložit do seznamu variant. Při změně nastavení vidíte výsledek v náhledovém okně napravo.
Po vytvoření své vlastní varianty spustíte renderování obrázku. To může trvat v závislosti na složitosti grafiky od několika sekund do několika hodin. Výstupem programu je obrázek ve formátu TGA nebo JPG. Šířka a výška obrázku může být až 16 tisíc pixelů.
Podobně vygenerujete i video, s využitím některého připraveného generátoru ve složce Video. Výstupem programu je číslovaná sekvence obrázků, které spojíte do videa např. pomocí programu VirtualDub.
Editor generátoru
Aby byl program univerzálnější, obsahuje vlastní editor generátorů, díky kterému můžete snadno vytvářet další generátory nebo můžete otevřít a upravovat ty stávající. Uprostřed editoru generátoru vidíte plochu s jeho strukturou. Jsou zde filtry, které mohou mít několik vstupů či parametrů k nastavení. Vstupy a výstupy filtrů lze propojovat a vést tak obraz skrze proces zpracování. K dispozici máte zhruba 200 různých filtrů. Jejich nabídku vidíte v pravém sloupci. Vlevo nahoře můžete vidět náhled obrazu ve vybraném filtru a pod ním jsou ovládací prvky parametrů filtru.
Vytvoření vlastního generátoru
Jako příklad uvedu sestavení jednoduchého generátoru pro nakreslení dřevěné šachovnice. Po stisku tlačítka "Nový generátor" se vám otevře prázdný generátor, ve kterém najdete jenom filtr "Out". To je implicitní filtr, který musí být v každém generátoru a který zajišťuje výstup obrazu do souboru.
V pravém seznamu filtrů vyberte skupinu "Výplně". Nalistujte filtr "Check" a přetáhněte ho myší nalevo od filtru "Out". Výstup z filtru "Check" (zelená šipečka po jeho pravé straně) přetáhněte na vstup "Source" filtru "Out". Tím jste přivedli obraz šachovnice na výstup generátoru. Výběrem filtru "Out" myší si zobrazíte obraz výstupu - uvidíte černobílou šachovnici.
Přidejte doleva ze skupiny "Materiály" dva filtry "Wood". To jsou generátory dřeva. Jejich výstupy přiveďte na vstupy "Source" a "Source2" filtru "Check". Kliknutím myší vyberte jeden z filtrů "Wood". Vlevo se objeví ovládací prvky vlastností filtru. Klikněte na obdélník hnědé barvy a nastavte tmavší hnědou barvu. To stejné udělejte i s druhým hnědým obdélníkem. Tím jste připravili obraz tmavého dřeva. A jak můžete vidět v náhledovém okně po výběru filtru "Out", objevila se tam šachovnice z tmavého a světlého dřeva. Výsledný obraz můžete uložit do souboru tlačítkem "Renderovat".