Diskuzní fórum

TexiGen - generátor textur

Texigen - generátor texturTextury stále patří mezi relativně žádaný sortiment na fotobankách. Však mají také poměrně široké uplatnění při tvorbě pozadí nebo 3D objektů. Některé fotobanky se na ně přímo specializují (Turbosquid, Cgtextures), ale i na těch klasických se prodávají dobře. TexiGen je nástroj od Pandy Wilda, který díky spoustě filtrů dokáže generovat textury (a nejen je) v podstatě z ničeho a tak je to jeden z nástrojů, díky kterému můžou na fotobankách prodávat i lidé, kteří neumí (nebo na to nemají vybavneí) ani fotit ani kreslit. 

Program TexiGen vytvořil Panda speciálně kvůli fotobankám, je to procedurální generátor textur, inspirovaný obdobným programem Filter Forge. Nejedná se však o pouhou napodobeninu, svůj vzor v mnohém předčí. A to především v ceně, protože je zcela zdarma. Stáhnout si jej můžete na stránkách programu TexiGen, kde jsou k dispozici i zdrojové texty programu, případní zájemci tak mohou program vylepšit nebo použít ve svých projektech. Dále na stránkách najdete online nápovědu, jejíž součástí je i několik tutoriálů. Ostatně help s tutoriály naleznete i v interní nápovědě programu. Za zmínku stojí i to, že program není třeba instalovat, stačí rozbalit do složky a spustit. A až vás přestane bavit, jednoduše složku smazat. Program nezanechává nikde v systému po sobě žádné stopy v registrech.

Ti, kdo pravidelně chodí na diskuzní fórum tohoto serveru, o Pandovi a jeho programu určitě ví, neboť vlákno o TexiGenu je jedno z nejdelších a nejživějších. Budete-li mít tedy k programu jakékoliv dotazy či připomínky, nebojte se tam zeptat.

TexiGen generuje obrázky na základě generátorů, což jsou skripty popisující elementární úkony prováděné s obrazem. Základními stavebními prvky generátorů jsou filtry, jako je Perlinův generátor šumu, cellulární Worley generátor, specializované generátory obrazců, transformátory obrazců a barev. Dalším vstupním zdrojem do programu můžou být samozřejmě i vaše obrázky (fotky a ilustrace). Většina filtrů pracuje seamless, neboli vygenerovaný obraz lze poskládat dlaždicově vedle sebe tak, že okraje na sebe plynule navazují. V neposlední řadě je zajímavá i možnost generování videa, umožněná řízením parametrů filtrů v závislosti na čase.

TexiGen podle názvu generuje bezešvé (seamless, navazující) textury, ale dokáže generovat i jiné objekty - planety, oční bulvy, noční oblohu, 3D kraslice, jednoduché fraktály a další. Pro představu, zde je pár příkladů:

TexiGen - ukázky výsledných texturDalší ukázka výstupu z TexiGenu

Stručný návod

Program má i vlastní dobrou nápovědu v češtině, pro vaši rychlejší představu autor sepsal i tento stručný návod na používání. Po spuštění programu se objeví základní obrazovka, se kterou si vystačí většina uživatelů. Vlevo nahoře je nabídka připravených generátorů. Pomocí táhel vlevo dole můžete měnit nastavení generátorů a tak si vytvářet své vlastní varianty - jako např. měnit barvu dřeva, jemnost struktury, vykreslení letokruhů. Své nastavení si pak můžete uložit do seznamu variant. Při změně nastavení vidíte výsledek v náhledovém okně napravo.

TexiGen - úvodní obrazovka

Po vytvoření své vlastní varianty spustíte renderování obrázku. To může trvat v závislosti na složitosti grafiky od několika sekund do několika hodin. Výstupem programu je obrázek ve formátu TGA nebo JPG. Šířka a výška obrázku může být až 16 tisíc pixelů.

Podobně vygenerujete i video, s využitím některého připraveného generátoru ve složce Video. Výstupem programu je číslovaná sekvence obrázků, které spojíte do videa např. pomocí programu VirtualDub.

Editor generátoru

Aby byl program univerzálnější, obsahuje vlastní editor generátorů, díky kterému můžete snadno vytvářet další generátory nebo můžete otevřít a upravovat ty stávající. Uprostřed editoru generátoru vidíte plochu s jeho strukturou. Jsou zde filtry, které mohou mít několik vstupů či parametrů k nastavení. Vstupy a výstupy filtrů lze propojovat a vést tak obraz skrze proces zpracování. K dispozici máte zhruba 200 různých filtrů. Jejich nabídku vidíte v pravém sloupci. Vlevo nahoře můžete vidět náhled obrazu ve vybraném filtru a pod ním jsou ovládací prvky parametrů filtru.

TexiGen - editor generátorů

Vytvoření vlastního generátoru

Jako příklad uvedu sestavení jednoduchého generátoru pro nakreslení dřevěné šachovnice. Po stisku tlačítka "Nový generátor" se vám otevře prázdný generátor, ve kterém najdete jenom filtr "Out". To je implicitní filtr, který musí být v každém generátoru a který zajišťuje výstup obrazu do souboru.

V pravém seznamu filtrů vyberte skupinu "Výplně". Nalistujte filtr "Check" a přetáhněte ho myší nalevo od filtru "Out". Výstup z filtru "Check" (zelená šipečka po jeho pravé straně) přetáhněte na vstup "Source" filtru "Out". Tím jste přivedli obraz šachovnice na výstup generátoru. Výběrem filtru "Out" myší si zobrazíte obraz výstupu - uvidíte černobílou šachovnici.

Přidejte doleva ze skupiny "Materiály" dva filtry "Wood". To jsou generátory dřeva. Jejich výstupy přiveďte na vstupy "Source" a "Source2" filtru "Check". Kliknutím myší vyberte jeden z filtrů "Wood". Vlevo se objeví ovládací prvky vlastností filtru. Klikněte na obdélník hnědé barvy a nastavte tmavší hnědou barvu. To stejné udělejte i s druhým hnědým obdélníkem. Tím jste připravili obraz tmavého dřeva. A jak můžete vidět v náhledovém okně po výběru filtru "Out", objevila se tam šachovnice z tmavého a světlého dřeva. Výsledný obraz můžete uložit do souboru tlačítkem "Renderovat".


Přidej komentář
Pokud se chcete na něco zeptat, vyhledejte/zapište svůj dotaz na fotobankovém diskuzním fóru.

09. březen, 2016

Návod na vyplnění daňového přiznání pro fotobankéře

Povinnost podat daňové přiznání bývá noční můrou všech, kteří si chtějí nějakým způsobem (při)vydělat. Nemusíte se bát, není to tak složité, a ač vám to může nyní připadat jako velká věda, po podání prvních pár přiznání to už budete hravě zvládat. Velmi nápomocné vám mohou být interaktivní formuláře na webu finanční správy, které umí dopočítávat, doplňovat a obsahují i pokyny pro vyplňování, když si s něčím nejste jisti. Pokud daňové přiznání podáváte sami, je nutné jej finančnímu úřadu doručit do 1. dubna. Při souběhu živnosti a zaměstnání nemůžete tuto povinnost přenést na zaměstnavatele, přiznání si musíte podat sami nebo prostřednictvím daňového poradce. A pokud jste vlastníkem datové schránky, jste povinni ji při podání použít. Více...

Prodej nedigitálně vytvořeného obrazového materiálu přes fotobanky

Napsáno 08. únor, 2016 v sekci Nástroje a postupy
Mnoho autorů, kteří prodávají své práce prostřednictvím fotobank tvoří nejen digitálně, ale i jinými technologiemi, kdy je obraz nutné následně digitalizovat. U fotografů se jedná o negativy, diapozitivy a finální zvětšeniny, v případě grafiků jsou to různé lepty, linoryty a podobně. Než se podíváme na technické možnosti digitalizace tak několik praktických, všeobecných informací. Předně je vždy dobré, do sdělení pro editora napsat, že se jedná o digitální reprodukci nějaké předlohy, případně jaké a jakou technologií byla vytvořena. Tuto informaci je dobré dát také do popisu snímku, aby si ji mohl přečíst i kupující. Více...

TexiGen - generátor textur

Napsáno 01. září, 2015 v sekci Nástroje a postupy
Textury stále patří mezi relativně žádaný sortiment na fotobankách. Však mají také poměrně široké uplatnění při tvorbě pozadí nebo 3D objektů. Některé fotobanky se na ně přímo specializují (Turbosquid, Cgtextures), ale i na těch klasických se prodávají dobře. TexiGen je nástroj od Pandy Wilda, který díky spoustě filtrů dokáže generovat textury (a nejen je) v podstatě z ničeho a tak je to jeden z nástrojů, díky kterému můžou na fotobankách prodávat i lidé, kteří neumí (nebo na to nemají vybavneí) ani fotit ani kreslit. Více...

Návod na vyplnění SS-4 (žádost o EIN)

Napsáno 16. březen, 2015 v sekci Nástroje a postupy
Spousta Slováků už asi zjistila, že od nich iStock vyžaduje EIN (Employer Identification Number), jinak jim neschválí jejich tax form a bude jim strhávat 30 procent z jejich výdělků. Pokud to chcete zdárně vyřešit musíte si o toto číslo zažádat podle níže uvedeného návodu a pak jej doplnit do vašeho tax-form formuláře pro iStock. Více...

Přehled nástrojů pro fotobankéře

Napsáno 07. leden, 2015 v sekci Nástroje a postupy
Fotobankéř je tvor strašně líný a tak si rád najde všeliká udělátka a nástroje, aby si tu svou práci co nejvíce zjednodušil. Vytvořil jsem proto seznam těch nejzajímavějších a nejužitečnějších pomocníků, kteří vám určitě ušetří spoustu času. Více...

Návody pro nahrávání obrázků přes FTP

Napsáno 28. srpen, 2012 v sekci Nástroje a postupy
Jelikož se množí dotazy na nahrávání fotek a ilustrací na fotobanku Dreamstime a to z důvodu nefungující komponenty pro JAVA upload (Technical Error) , rozhodl jsem se zde popsat, jak tento problém obejít. Řešením je použít alternativní metodu uploadu - protokol FTP. Nahrávání pomocí FTP je mnohem snazší a pohodlnější na rozdíl od nahrávání ve webovém prohlížeči. Článek není rozhodně zaměřen jen na fotobanku Dreamstime, nahrávání přes FTP můžete použít na téměř každé fotobance. Více...

PhotoStock - nástroj pro editaci klíčových slov fotek / ilustrací

Napsáno 16. květen, 2012 v sekci Nástroje a postupy
Program PhotoStock od českého autora Aleše Gavlovského (sovpag) je skvělý nástroj pro zápis klíčových slov, názvů a popisků do IPTC tagů fotografií a ilustrací se spoustou užitečných vychytávek, které vám ulehčí tuto nevděčnou práci. Více...

Jak kreslit ilustrace pro fotobanky

Napsáno 07. prosinec, 2011 v sekci Nástroje a postupy
Hodně lidí se mě ptalo jak stíhám udělat měsíčně tolik grafik. Tento článek by si měl přečíst každý grafik, který chce prodávat své ilustrace ve fotobankách. Článek odpoví nejen na úvodní otázku jak to stíhám, ale i na mnohé další, které se týkají tvorby vektorových ilustrací pro microstock fotobanky, zvyšování výdělků, zrychlení, zjednodušení a zefektivnění práce a vlastně celkového pracovního postupu fotobankového grafika. Více...

Snadné zipování ilustrací

Napsáno 20. červen, 2011 v sekci Nástroje a postupy
Existuje několik fotobank (Fotolia, Can Stock Photo, Deposit Photos, Cutcaster) přijímající vektorové ilustrace, které požadují, aby každý vektor byl nahrán na server jako ZIP soubor obsahující EPS ilustraci a JPG náhled. Což je docela otravné, zejména pokud těch ilustrací máte více. V následujícím krátkém článku vám ukáži, jak tuto činnnost velmi zjednodušit. Více...