Jak kreslit ilustrace pro fotobanky
Hodně lidí se mě ptalo jak stíhám udělat měsíčně tolik grafik. Tento článek by si měl přečíst každý grafik, který chce prodávat své ilustrace ve fotobankách. Článek odpoví nejen na úvodní otázku jak to stíhám, ale i na mnohé další, které se týkají tvorby vektorových ilustrací pro microstock fotobanky, zvyšování výdělků, zrychlení, zjednodušení a zefektivnění práce a vlastně celkového pracovního postupu fotobankového grafika.
Předtím, než se pustím do jednotlivých tipů, kterak zefektivnit tvorbu ilustrací pro fotobanky musím poznamenat, že pokud to myslíte s ilustracemi vážně, tak budete potřebovat Adobe Illustrátor. Je jedno, zda si pořídíte poslední zastaralou krabicovou verzi Adobe Creative Suite 6 (sice je stará, ale pro fotobanky pořád ještě bohatě postačující a hlavně za ni zaplatíte jen jednou a vydrží vám na dlouho) a nebo budete měsíčně platit předplatné nejnovější verze Adobe Creative Cloud (to má zase tu výhodu, že měsíční částky jsou mnohem menší a používáte nejnovější software). Existují i další vektorové editory zdarma (Inkscape) nebo za mnohem menší cenu (Corel Draw, Affinity Designer), ALE ty mají velký problém s exportem do formátu (EPS verze 8 nebo 10), které vyžadují fotobanky.
Základem úspěchu při prodeji vektorových ilustrací je uvědomit a rozhodnout si několik věcí:
Určit si cílovou fotobanku
Ne každá fotobanka funguje, prodává a přijímá ilustrace stejně (například na iStockphoto přijímají a lépe prodávají úplně jiné ilustrace než na Shutterstocku) a je proto důležité si skutečně jednu z široké nabídky (viz přehled těch nejlepších fotobank pro prodej ilustrací a fotografií) zvolit - doporučuji tu, odkud máte nejvyšší příjmy.
Je důležité pořád sledovat, co se na zvolené fotobance děje, co se nejvíce prodává a to nejen vám, ale i ostatním. A naopak, to že jste támhle na jiné fotobance za jeden den dvakrát prodali jednu stejnou ilustraci by pro vás nemělo být vůbec důležité, protože na zvolené fotobance prodáváte mnohem více (peníze a výdělky jsou vždy na prvním místě - tedy pokud chcete vydělávat).
Pro mě osobně je cílová fotobanka Shutterstock.
A ještě dodatek: i když máte zvolenou jednu cílovou fotobanku, nahrávejte své výtvory minimálně na další 2-3 fotobanky (s jejich volbou vám poradí zmíněný přehledový článek o fotobankách).
Čas jsou peníze!
Je nezbytné si uvědomit, že nemůžete nad jednou ilustrací trávit hodiny a hodiny a hodiny - nikdy se vám to nezaplatí. Důležité je tvořit rychle a efektivně, produkovat týdně co nejvíce ilustrací a pravidelně je nahrávat na fotobanky. Deset jednoduchých ilustrací, nad kterými jste dohromady strávili jednu hodinu má ( někdy i desetkrát) větší šanci na prodej než jedna ilustrace, se kterou jste se piplali stejnou dobu.
Navíc platí, že čím je ilustrace jednodušší, tím větší možnosti použití má - kreslete co nejjednodušeji, ale ne triviálně. Viz například ono tlačítko - ještě prodejnější a použitelnější by bylo bez nápisu "REGISTER" - je jednoduché, snadno použitelné a přitom to není jen triviální obdélník (je trochu 3D, obsahuje několik gradientů, stín, odlesk, detail s šipkou...)
Nic nehažte do koše
Když už něco vytvoříte, nahrejte to na fotobanku, nehažte to do koše i když se vám to nelíbí - určitě si s tím nezkazíte své portfolio. To že se to nelíbí vám, neznamená, že se to nebude líbit ostatním - ba co hůře, ilustrace se kterou si opravdu vyhrajete a která je podle vás "zaručený trhák" se většinou moc neprodává. Oproti tomu ošklivý kýč, za který se skoro stydíte jde na dračku. Malý příklad z mého portfolia na Dreamstime:
To jsem si jen hrál s nástrojem Blend v illustratoru, výsledek jsem ani nechtěl nahrávat, ale nakonec jsem ho tam dal. A výsledek? Je to celkově moje devátá nejprodávanější ilustrace na fotobance Deramstime (56 stažení, 78$, celkově jsem nad ní strávil asi tak 10-15 minut - jak říkám, učil jsem se blendovat, jinak by to byla práce na 2 minuty).
Jak tedy kreslit pro fotobanky?
Jak tedy rychle vytvořit kvalitní ilustraci? Jak to dělám já? Buďte líní, šetrní a recyklujte! Není nic snazšího a rychlejšího než použití starších úspěšných ilustrací a jejich upravení do nové podoby. Zde je několik způsobů jak na to:
Změna barvy
Nejgeniálnější a u mě snad nejpoužívanější nástroj v Adobe Illustratoru je Recolor Artwork. Pokud jej neznáte, nastudujte si jej z tutoriálů na webu.
Stačí pootočit kolečkem a rázem je z modré nálepky zelená, pak žlutá, pak červená, oranžová, fialová... a během 2 minut máte 5 nových ilustrací. A pak nastupují ještě barevné kombinace. Přebarvení je ten úplně nejrychlejší způsob tvorby "nových" obrázků.
Ukázka z mého portfolia:
Databáze objektů
Vytvářejte si přehlednou databázi vlastních objektů, abyste je mohli znovu a znovu používat. Jde zejména o:
- skvrny, škrábance, šmouhy pro zašpiněné grunge ilustrace
- vlastní štětce (brushe)
- vlastní vzorky (patterny)
- vlastní ikony
- vlastní siluety
- tvary
- barvy
- fonty
Zdůrazňuji, že jde o vlastní ikony, brushe - nestahujte je z internetu, mohlo by se vám to vymstít (ve fotobankách nesmíte používat cizí práci i když je uvolněna ke komerčnímu užití - více viz FAQ o ilustracích). Tyto "knihovny" vám velmi urychlí práci, nebudete muset znovu kreslit něco, co už jste jednou nakreslili a jednotlivé objekty budete mít vždy při ruce.
Začněte s jednotlivými objekty a pak je seskupujte
Nejprve vytvořte jeden objekt / ilustraci a tu prodávejte. Časem až budete mít více verzí, nebo podobné ilustrace, tak je začněte seskupovat a prodávejte tato seskupení. Později měňte barvy a seskupujte seskupení. Pokud rovnou děláte ilustraci obsahujícící skupenství samostatných objektů, tak se zbytečně připravujete o prodeje jednotlivých objektů. Navíc u ilustrací jednotlivých objektů můžete mít lépe zadaná klíčová slova a tak se tyto jednotlivé ilustrace budou lépe prodávat na tyto konkrétní fráze, než tomu bude u skupinových ilustrací.
Opakované použití stejných objektů
Když už jednou nakreslíte nějaký jednoduchý objekt, použijte jej co nejvícekráte:
- nakreslené ikony můžete použít na rozných tvarech tlačítek, na stužkách, ve vzorcích, v razítkách, na nálepkách
- nakreslený vánoční stromeček můžete prodávat jako solitér, zakomponovaný ve vánočním pozdravu, na vánočním banneru, v krajince...
Trasování (převod z bitmapy)
Illustrator nabízí poměrně šikovný nástroj na trasování bitmap (převod bitmapy na vektor). Ovšem pokud si myslíte, že stačí vzít fotku, převést ji na vektor a kasovní trhák máte zajištěn, tak na to rychle zapomeňte, takovou ilustraci většina fotobank v lepším případě ani nepřijme a v tom druhém případě se nebude prodávat.
Na druhou stranu trasování bitmap je dobrý zdroj pomocných ilustrací - například skvrn, šmouh, škrábanců atd, které úspěšně použijete při tvorbě grunge (ušmudlaných, zašlých) ilustrací a zejména pozadí:
Kombinace stávajících ilustrací, efekty
Když nevím, co kreslit, procházím si své portfolio a přemýšlím nad různými kombinacemi. Většinou se dívám na své právě prodané ilustrace na Shuterstocku a vždycky přijdu na několik nových kombinací - například dám dohromady jednu starší ilustraci a jeden pěkný efekt, který jsem objevil před pár dny. Nebo použiju z předchozích ilustrací osvědčenou barevnou kombinaci, nebo zkombinuji pozadí a objekt, atd. Možností je spousta.
Tutoriály
Předchozí tip mi připomíná, další důležitou činnost: Je potřeba věnovat část svého času na pročítání tutoriálů na webu - jeden nový zajímavý efekt vám může vygenerovat několik desítek "nových" ilustrací. Svého času jsem ty nejlepší vektorové tutoriály zveřejňoval na svém blogu: Články, tipy, triky, tutoriály věnující se Illustratoru.
Už není co recyklovat?
Když už nemáte co recyklovat, tak je na čase nakreslit něco nového. Tedy mnohem lepší je kreslit nové - opravdu originální - ilustrace průběžně. Máte tak alespoň pořád co recyklovat, neustrnete na jednom místě a hlavně, když pak nemáte opravdu čas, můžete během pár hodin vygenerovat svou týdenní dávku poměrně bez bolestí a splníte tak svůj pravidelný uploadovací limit.
Ovšem i při kreslení nových ilustrací mějte na paměti recyklaci - dopředu již přemýšlejte, zda a jak budete moci tuto novou ilustraci v budoucnu zrecyklovat - čím více možností naleznete, tím pečlivěji na ní pracujte - strávený čas se vyplatí.
Mnoho lidí se mě ptá, kam na ty nápady chodím, kde beru inspiraci pro stále nové a nové ilustrace - má odpověď je jednoduchá - stačí se koukat kolem - spousta nápadů je v časopisech, na reklamních letácích, na webu. Spousta dalších nápadů vás napadne jen tak - je důležité si je nějak zapisovat, načrtnout. Proto s sebou stále nosím Moleskin (malý zápisník) a do něj si své nápady kreslím:
O těch webových zdrojích inspirace plánuji napsat celý článek, neboť těch webů je obrovské množství a každý týden narážím na další.
Pár rad k recyklaci
Když recyklujete (měníte barvy, přeskupujete, děláte hodně podobné ilustrace) - nedávejte tyto podobné ilustrace na fotobanku zároveň - rozdělte je do několika uploadů, třeba jednu verzi každý týden. Díky tomu si nebudou tyto ilustrace tak konkurovat a zároveň budete neustále zastoupeni v nových ilustracích na daný námět a tedy zasáhnete více kupujících.
Pokud ale přesto dáte sadu podobných ilustrací do jedné dávky, stane se nejspíše několik věcí:
- Fotobanka vám některé z ilustrací odmítne, s poznámkou, že jsou moc podobné
- I když budou ilustrace schválené, budou si navzájem užírat prodeje - kupující většinou potřebuje jednu ilustraci a ne dvě obdobné
- Díky tomu, že budou schváleny ve stejný čas, budou na výsluní "nových ilustrací" po stejnou krátkou dobu
Máte ještě nějaké další tipy ohledně tvorby ilustrací pro fotobanky? Podělte se prosím v komentářích. Je možné, že jsem na něco pozapomněl.

Citace:
kde beru ilustraci pro stále nové a nové ilustrace

Jen bych podotknul, že u určitých objektů jako jsou tlačítka, webové věci, designové prvky atd se vyplatí začít rovnou se setem. Určitě se tak člověk vyhne zamítnutí (too many on the site) a prodeje budou lepší a stabilnější.
Můžu jen potvrdit, že nejvíc peněz přinášejí ty ilustrace, které mi zabrali nejméně času. Často ty zrecyklované, jejichž "remix" trval méně než půl hodiny.
Sketchbook je nedílnou součástí každodenního života nejen microstock grafika, na to pamatovat vždy. Někdy stačí i aplikačka na Smartfouny (Draw!) a stylus.
Na Shutterstocku je cca 30.000 aktivních prodejců, čím dříve si člověk vytvoří takovýto workflow, tím dříve si najde své místo mezi konkurencí.

Mám takové dva základní dotazy. Je třeba k zvládnutí počítačové grafiky talent nebo se to dá dělat jako řemeslo (po ovládnutí SW). V dětství a dospívání jsem sice si ráda kreslila ale tohle je asi určitě jiná liga. Jsem bez práce a tohle vypadá jako možný přivýdělek ale má to cenu když bych znalostně musela začínat téměř od nuly (SW, grafika)?

Jinak naprostý souhlas - zejména s poslední větou. U microstocku platí, že už nikdy v budoucnu nebudou tak dobré podmínky jako právě teď - čím déle budete váhat, tím hůře budete "prorážet" - konkurence prostě neustále přibývá.

Například u mě je většina ilustrací nakreslená z jednoduchých tvarů, skoro nic nekreslím od ruky, jen používám základní tvary a jejich odvozeniny. Ovšem ten cit se projevuje ve volbě barev, odhadnutí realističnosti světel a stínů, tvorbě detailů...
Zkuste se podívat na nějaké videotutoriály na YouTube, jak složité je kreslení v Illustratoru, zkuste si zkušební verzi Illustratoru a uvidíte.

Například iStock má velmi přísný výběr od začátku, barevné varianty se mohou dávat pouze jako doplněk k prvnímu obrázku, nepřijímá obrázky s drobnými obměnami, atd. Přesto věřím, že na iStocku spousta profesionálů vydělává velké peníze. Jde tam totiž hlavně o kvalitu. Na ostatní fotobanky může v podstatě nahrávat každý co chce, někdy je to opravdu hrůza procházet. Nicméně tento systém nebude trvat věčně a čím více fotobanky budeme zahlcovat, tím dříve ten pád příjde.

Nesnáším věty začínající "pokud by to tak dělal každý" - jsou nesmyslné. Nicméně obdobně byste mi mohla napsat, abych již dále nepublikoval a nepomáhal začátečníkům - jejich začátečnické výtvory zahlcují fotobanky mnohem více.
Konečně i kdyby to tak dělal každý a fotobanky zpřísnily svá kritéria - tak by to bylo docela fajn, ne? Kupující by dostávali lepší výběr a schopní grafici by měli více prodejů - k tomu přece směřujeme, ne?

asi jsem to trochu špatně formulovala, chtěla jsem spíše znát Váš názor na vývoj situace ve světě fotobank, nikoliv Vás popudit. Pokud to tak vyznělo, tak se omlouvám. Můžete můj příspěvek smazat a ignorovat.
Každopádně přeji Vám hodně štěstí nejen v profesním životě.

Obdobně mnozí lidé mi píšou, že není správné používat u klíčových slov plný limit - 50 keywords, že se pak jedná spíše o "keyword spam" ale to by bylo na delší diskuzi...
Co se týče zahlcení fotobank balastem viděl bych mnohem snazší a efektivnější řešení promazání databáze tak, jak to dělá například Dreamstime - fotky, co se za 3 roky neprodají ani jednou se buď smažou a nebo se přesunou do Free sekce. Což je podle mě ideální řešení.

Mam na mysli vecicky ako picniche toolbar, total commander ci byvala isyndica.
Dakujem za odpoved, nech sa vam aj nadalej tak dobre dari..


Dobrý den.
Mám takové dva základní dotazy. Je třeba k zvládnutí počítačové grafiky talent nebo se to dá dělat jako řemeslo (po ovládnutí SW). V dětství a dospívání jsem sice si ráda kreslila ale tohle je asi určitě jiná liga. Jsem bez práce a tohle vypadá jako možný přivýdělek ale má to cenu když bych znalostně musela začínat téměř od nuly (SW, grafika)?
Dobrý den Momo, zabývám se školením začínajících (i zcela neškolených) grafiků, takže mám k zajímavé otázce co říci. Díky mnohaleté praxi v oboru grafika jsem měl možnost pozorovat vývoj mnoha lidí... Mohu říci, že talent je pouze jakýsi vstupní kapitál na dráhu grafika (a zřejmě do libovolného oboru), stejně jako vzdělání. Podle mého názoru je rozhodující vytrvalost a nadšení. Realita je taková, že v grafickém designu působí mnoho lidí, kteří původně studovali zcela jiný obor."

Posielala som na SS na schvalenie grafiku nie vsak vektorovu ale rastrovu vytvorenu v Photoshope, teda poslala som to ako JPG, ale neschvalili mi to s touto poznamkou, ktorej nerozumiem: Please check "Illustration" box when submitting....co treba s tym robit, ak to budem chciet este raz spravne poslat??
dakujem




vdaka a prajem aj nadalej vela uspechov a super tvorivych napadov :)

Link na stažení je v tomhle článku.
http://www.designbox.cz/cz/balicek-grunge-vektoru-zdarma-1404036658.html


mala by som taky technicky dotaz - niekedy mi fotobanka SS vrati moje vektory spat s poznamkou Text--Please convert text to outlines../niekedy aj ked sa tam ziaden text nenachadza/, a co neviem tiez pochopit je, ze sa vzdy snazim vsetko dat naporiadok, no napriek tomu pri prevedeni na eps format ako som si vsimla, mi vyskakuje poznamka od Ai ze Ulozenim textu dok. v starsom formate sa moze previest text na bodovy text atd..tak neviem co v tom pripade robit, pre mna ako zaciatocnika v Ai je to dost tvrdy oriesok...dakujem vopred za radu co s tym...



Hmm, těžko říct, možná je tam někde schovaná vrstva s textem. Pošlete mi zamítnutou ilustraci (.EPS) a já se na to můžu podívat.
--taak teda mam znovu tento problem, ilustracia bez textu a vratena s poznamkou Text--Please convert text to outlines...mozem teda poslat na mail??
"



opravdu skvělý web. Mám dotaz na kohokoli, kdo bude mi ochotný odpovědět. Asi jsem dost hloupý uživatel PC, protože se nemohu hnout z místa v bodě, nad kterým se nikdo nepozastavuje. Začala jsem registrací na 123RF (protože je v CZ). Zaregistrovala jsem se; udělala jsem všechno přesně podle jejich postupu: mám účet na FTP. Ale nevěděla jsem jak nahrát fotky na FTP, pak jsem si našla, že si mám stáhnout total commander - to jsem udělala a nahrála fotky na svůj FTP účet. Ale nevím co dál. Jak mám stáhnou fotky z FTP do 123RF? PS: jedná se o prvních 10foto ke schválení nového fotografa.
Děkuji

Pokud jste nahrála fotky nebo ilustrace na FTP účet fotobanky 123rf, tak je musíte ještě dále zpracovat - přihlašte se na fotobanku a pak dole v patičce v sekci Pro fotografy zvolte volbu Upload, která spustí jednoduchého průvodce, který vám pomůže fotky zpracovat - stačí jen odklikávat.

Měl bych několik otázek, na které nemohu nalézt jasnou odpověď. Mohl by jste mi je objasnit?
Děkuji.
Je možné zjistit přes koho jsem se zaregistroval např. do shutterstock.com?
Když zakládám soubor v adobe ilustrátoru, jaké bych měl použít rozměry dokumentu? 800*600, 1024*768 v px, pt, mm Jaké rozměry, jednotky jsou nejběžnější?
Všiml jsem si též, že lze zadat Number of Artboards. Co když vytvořím 2. Jak potom vytvořit náhled v jpeg. Přijímají takové soubory (vektory) fotobanky?

přes koho jste se zaregistroval zjistit dost dobře nejde. Zkuste ale napsat své ID ze Shutterstocku, třeba se někdo ozve (ať už sem a nebo na fórum).
Velikost plátna v Illustratoru je zcela libovolná - vektory jsou roztahovatelné dle libosti bez ztráty kvality, takže je to úplně jedno.
V případě dvou Artboardů se náhled tvoří podle toho aktuálně (naposledy) vybraného. A myslím, že jim to je ve fotobance jedno, kolik tam těch artboardů je (já snad vždy nechávám jen ten jeden).

Ještě k vašim stránkám petr.vaclavek.com fungují Vám bez problémů? Jelikož se na jejich obsah nemůžu dostat.

Opravdu nevím, zda je to hostingem, aplikací nebo jen tím prohlížečem. Každopádně to výhledově zkusím přesunout na jiný hosting.



V textu mi šlo o to, abych měl na jednom místě uspořádané zdroje - ať už vlastní (objekty, ikony, bruše), tak i ty cizí - fonty, skripty.



chtěl bych zkusit na fotobanky dát i nějaké ilustarce, vím že nejlepší je asi Adobe illustrator, ale ten je pro zkoušku dost drahý, poradíte mi nějaký jiný program, kde bych si to mohl vyzkoušet? Zkoušel jsem Inkscape, ale tam mi to nejde ukládat a znovu otevírat ve formátu "eps"... Děkuji


dakujem za odpoved..



Několik zajímavých tutoriálů najdete na mém osobním blogu: Výsledky vyhledávání Illustrator.
Každopádně je to dobrý dotaz a jakmile budu mít čas, zkusím sepsat na toto téma nějaký článek, nebo alespoň rozcestník.

mám takový technický dotaz. Je možné používat efekty v Illustratoru? Například efekt Blur (rozostření). A jestli ano, je lepší dát Expand Appearence a mít tam rastrový obrázek? Myslím jestli to potom vezme fotobanka. Díky




nemáte prosím někdo tip na program, který zkontroluje EPS soubor jestli neobsahuje bitmapy. U některých souborů mi při převodu některých vektorových stínů vzniknou bitmapy a fotobanky takový vektor pak samozřejmě vrátí. Nevím sice proč se to při převodu děje, ale chtěl bych alespoň vědět, že se to stalo.
Díky.


Zdravím všechny,
nemáte prosím někdo tip na program, který zkontroluje EPS soubor jestli neobsahuje bitmapy. U některých souborů mi při převodu některých vektorových stínů vzniknou bitmapy a fotobanky takový vektor pak samozřejmě vrátí. Nevím sice proč se to při převodu děje, ale chtěl bych alespoň vědět, že se to stalo.
Díky.
NEPOMOHLO by tohle? vector.tutsplus.com/articles/help-with-selling-vector-stock-in-eps10-format/
konkrétně illustrator: okna>informace o dokumentu ->volby->Objekty (a tam je kompletní výpis)
a nebo okna>náhled sloučení průhledností - obnovit a vedle v nabídce Zvíraznit si už vybereš a v náhledu ti to zobrazí červeně oblasti které by mohly dělat problémy
"


Jinak jak jste zmínil LOGO - loga se ve fotobankách neprodávají (Royalty Free licence fotobank to neumožňují) a tak například pokud budete mít slovo "logo" v klíčových slovech ilustrace pro fotobanku Shutterstock, tak vám to rovnou zamítne. Tak pozor na to.

pořád tady čtu o práci v Adobe Illustratoru, já však pracuju s vektorovou grafikou v Corelu. Je s ukládáním obrázků vytvořených v Corelu a exportovaných do formátu .eps do fotobank nějaký problém nebo jde vše hladce?
Díky moc za odpověď a všem klidné svátky
Pepe


Ako je to prosím vás s posudzovaním originality. Ide o to, že ak by sa prispivateľovi do fotobanky podarilo zaslať podobnú, alebo veľmi podobnů ilustráciu ...zdorazňujem nechtiac? Uvažujem o prispivaní do fotobánk a keďže si robím aj ja nejaké grafické koncepty tak to bude asi tak, že čoskoro aj zasielať budem. Lenže náhodou som naďabil na veľmi podobný motív ako som tak pozeral portfóliá ostatných prispievateľov, tak by som nerád niekoho kopíroval resp. kopíroval a zarábal na tom. Iná vec je, že pravdepodobne použiem niektoré designérske "vychytávky" alebo je aj toto v prípade nejakých konzekvencií riešené prísne? Ďakujem

Takže inspirovat se ano, kopírovat ne!



Začal jsem tvořit první, zatím dosti amatérské ilustrace formou menu pro webové stránky a podobně, jednoduché ilustrace klasických menu odrážek: Home, comments atd. a to v různých barevných variacích.
Konečně k dotazu :D Nebude problém nahrávat naráz třeba 8 ilustrací každou v 10 barevných provedeních ? To znamená najednou 80 ilustrací stejného rázu, nebude to problém ?




chtěl bych se zeptat, jaké typy vektorů (co do obsahu a kvality) doporučujete poslat při úvodním schvalování na SS? Jde mi o to, že na SS jsem viděl mnoho i dost jednoduchých vektorů, které by ovšem asi při úvodním schvalování neprošli. Nebo ano? Jsou tedy na SS nějaká kritéria co do tématu, obsahu a kvality vektorů, pokud se ucházím o to stát se přispěvovatelem ? Předem moc děkuji za odpověď

sem nadšena z vašich článků a z představy, že z mé tvorby a kreslení pro radost bych mohla mít i větši užitek, než jen uložené náčrty ve stole či pc. Nicméně používám Affinity Designer, jelikož Adobe je pro mě, člověka co má tohle jen jako koníček finančně nedostupný. Tak tedy pídím po čím dál více infromací. Narazila jsem na diskuzi (bohužel už ji nemůžu najít), ze které jsem pochopila, že fotobanky nepřijmou eps soubour vytvořený z jiného programu než Adobe. Pochopila jsem to špatně nebo je to pravda? :D .... omlouvám se za únavné nováčkovské dotazy, ale v blízkém okolí nemám nikoho, kdo by mi s tímto poradil. Předem děkuji

Problém s jinými editory pro vytváření vektorů pro fotobanky je ten, že nedokážou některé efekty uložit ve správném formátu. Pokud bude ilustrace obsahovat jen tahy a výplně barvou, tak je to v pohodě. Ale některé aplikace mají problém s průhledností, efekty, kruhovým gradientem...
Jinak samozřejmě lze vytvořený vektor uložit jako JPG a nahrát jej na fotobnaku jako nevektorový.