Podle čeho si (web)designéři vybírají fotobanku
Zajímalo mě, podle čeho si kupující vybírají fotobanku, jaké jsou ty nejdůležitější vlastnosti, které musí vybrana fotobanka splňovat a co naopak není až tak důležité.
Vytvořil jsem proto jednoduchý dotazník, rozeslal jej po síti a čekal na odpovědi. Reakce byla poměrně rychlá a již během několika dní jsem měl slušný vzorek (cca 20 respondentů).
Zde jsou první výsledky (1 = nejdůležitější, 5 = nepodstatné):
Parametr fotobanky | Průměr |
---|---|
Kvalita portfolia (snímků) | 1.4 |
Možnosti vyhledávání a filtrování | 1.4 |
Cena (za snímek) | 1.6 |
Velikost portfolia (počet snímků) | 1.7 |
Exkluzivita snímků | 3.7 |
Nabídka dalších formátů (video, audio, flash) | 4 |
Lokalizace do češtiny | 4.2 |
Z uvedeného je jasné, že nejdůležitější je kvalita a velikost portfolia, možnosti vyhledávání a cena. Exkluzivita, další formáty a lokalizace nejsou až tak důležité pro většinu dotázaných. Samozřejmě, že se našly i výjimky, pro některé je například české prostředí nezbytností.
Velmi zajímavé byly také komentáře, kde respondenti uváděli další nutné podmínky, které by měla fotobanka splňovat:
- menší objem předplatného (25 obrázků za den je pro někoho zbytečně moc) - dotyčného bych odkázal na článek Porovnání předplatného na fotobankách (menší předplatné nabízí například Dreamstime, 123RF, Can Stock Photo)
- možnost zobrazení podobných fotografií (to umí výborně například Pixmac), vyhledávání podle vložené fotografie
- co největší náhledy fotografií s vodotiskem, které by bylo možno použít pro návrhy (designér by nemusel kupovat foku prřed odsouhlasením návrhu) - toto umožňuje zatím snad jen Dreamstime s velikostí náhledu 1024px.
- Pay as you go systém - možnost nákupu jedné fotografie (i za cenu vyšší ceny), bez nutnosti registrace, nákupu kreditů, atd. (zatím nejlépe podporuje Pixmac, ale umí to například i Can Stock Photo).
Napadají vás ještě nějaké další důležité vlastnosti nejlepší fotobanky? Napište jej do komentářů. Případně klidně můžete přidat své priority do zmíněného dotazníku.