Ne, nikdy!
Jednak tím porušujete podmínky použití obrázku z fotobanky - fotobanky mají striktně v popisu licence napsáno, že prodávané ilustrace nesmí být použity jako logo, jednak porušujete práva autora a hlavně poškozujete svého klienta, pro kterého to logo vytváříte. Klient totiž chce mít unikátní logo a ne něco, co si může každý za pár kaček stáhnout z fotobanky. Jak by mohl budoucí majitel loga chránit svou značku, když by si ji každý mohl stáhnout a používat?
Pro představu, nahlédněte do popisu licence na Shutterstocku (část I, bod c):
RESTRICTIONS ON USE OF VISUAL CONTENT
YOU MAY NOT:
vii. Use any Visual Content (in whole or in part) as a trademark, service mark, logo, or other indication of origin, or as part thereof.
Pěkně to mají vysvětlené také u Adobe Stock v častých dotazech:
Mohu obrázky ze služby Adobe Stock používat jako součást podnikového loga nebo značky?
Ne. Před použitím obrázku jako loga firmy je nutné být úplným vlastníkem daného obrázku, protože loga jsou z principu registrována nebo chráněna tak, aby stejný obrázek nemohly používat ostatní společnosti nebo organizace. Tyto obrázky však jako logo používat nelze, protože služba Adobe Stock uděluje pouze právo obrázek používat a nepřenáší na vás jeho vlastnictví.
Výše byla řeč o normálních ilustracích z fotobank, některé fotobanky ale nabízí k prodeji přímo loga. Jak je poznáte? Poměrně snadno - ceny jsou řádově vyšší - desítky až stovky dolarů. Ale i potom se mějte na pozoru - někde vám totiž udělí právo vytvořit ze zakoupené logo šablony finální logo, ale s
neexkluzivním použitím a dalšími podmínkami, které musíte splnit, když budete logo předávat svému klientovi (viz například
licence k logům na Graphicriver).
Některé fotobanky se na loga přímo specializují (např
StockLogos) a nabízí je se všemi potřebnými právy. Jak je poznáte? Jednak podle licence (tu si ale raději pečlivě prostudujte) a jednak podle ceny. Proč jsou tak drahé? Protože po prvním prodeji logo ze své nabídky stáhnou, abyste měli všechna práva na jeho použití jen vy.