Proč nepoužívat fotky a ilustrace zdarma z free fotobank?
Vidím to dnes a denně na sociálních sítích, diskuzích, webtrhu - neustále se tam opakuje dotaz, na fotky a ilustrace zdarma pro použití na web, do tisku a podobně. Tazatelé si většinou neuvědomují, že věci zdarma mívají v sobě háček a nakonec se můžou pěkně prodražit. V tomto článku vás o tom přesvědčím hned devíti argumenty, proč nestahovat fotografie a ilustrace z free fotobank.
1. Nejistota autorství
Na free fotobankách nikdy nevíte s jistotou, kdo je autorem fotografie - registrace "autorů" tam jsou hodně jednoduché a fotobanky ani neověřují jejich identitu. Navíc spousta fotobank funguje jako agregátor a zobrazuje obsah z jiných fotobank (to už pak místo autora uvádí třeba jen název zdrojové rádoby fotobanky).
Free fotobanky prostě moc neřeší, kdo k nim obrázky nahrává a kde je dotyčný vzal - není to pro ně nijak důležité. Mnohdy se jedná o fotografie / ilustrace stažené někde na webu, nebo z warezáckého serveru. Pokud se pak fotobance ozve skutečný autor a požaduje smazání svých fotografií, ke kterým fotobance nedal nikdy práva, mnohdy fotobanky tyto výzvy ignorují, v lepším případě smažou inkriminované soubory, ale skoro nikdy to dále neřeší (smazáním účtu a fotografií člena, který tam ty ukradené obrázky nahrál).
Přirozeným následkem pak je, že se vám může ozvat Isifa, Profimedia, Logical s žalobou a požadavkem zaplatit pěticifernou škodu za použití kradené fotky. Ono pak skoro vyjde na stejno, zda stahujete fotky z Googlu nebo z free fotobanky. Na závěr dodávám, že nabízení kradených obrázků na free fotobankách se týká mnohem více vektorových ilustrací než fotek.
2. Nejasná licence a možnosti použití
Free fotobanky sice nabízí obrázky zdarma, nemusíte tedy za ně platit penězi, ale musíte si všímat s jakou licencí tu kterou fotku free fotobanky nabízí, protože to bývá u každého obrázku nastaveno jinak. Někdy jsou zdarma jen pro nekomerční použití, nesmíte je nijak dále upravovat, jindy se musíte domluvit s autorem, nebo u obrázku uvést odkaz na zdroj či dokonce musíte svůj výsledek zdarma sdílet ostatním. Což se s komerčním použitím moc neslučuje. Microstock fotobanky mají licence jednotné a jednoznačné (klasická royalty free licence, zpravodajská licence a rozšířená licence).
3. Risk, nebezpečí žaloby
Pokud stahuje fotografie s nejasným původem (ať už z googlu nebo free fotobanky), postupujete riziko, že po vás půjde Logical, Isifa, Profimedia či jiná Fotobanka. Zkuste zagooglit a budete překvapeni kolik lidí s tím mám problémy. Ostatně kdo je na facebooku, či twitteru, tak na nářky a dotazy postižených už musel narazit. Ono je celkem jedno, zda použijete obrázek nalezený Googlem nebo si ho stáhnete z fotobanky, která neručí za její původ a v době, kdy s obrázkem budete mít problém, už dávno bude na této fotobance smazaný. Je to na vás. Problém docela je, že ta žaloba se může objevit za rok, za dva, za deset let...
4. Chybějící povolení a smlouvy
Fotku na free fotobance nikdo nekontroluje, nemá žádné property a model release (smlouvy s lidmi, kteří jsou vyfocení na fotografii, případně souhlas vlastníka vyfoceného objektu), takže takové fotky byste neměli komerčně používat. Mohlo by se vám totiž stát, že se ozve vyfocený člověk (nebo majitel vyfoceného díla) a bude žádat pěkné odškodné. Tohle bohužel spousta uživatelů ani netuší. Je to částečně tím, že microstock fotobanky tohle řeší na své straně a kupujícího tím nezatěžují (ke každé fotce s rozpoznatelným člověkem, kterou nabízí v normální licenci má microstock fotobanka vždy smlouvu, tzv. Model Release).
Stejně tak může obrázek obsahovat loga cizích firem, čímž vznikají další možnosti žaloby ze strany majitelů značky. Toto vše klasické mikrofotobanky kontrolují a nesou rizika případného právního postihu.
5. Omezena nabídka
Serverů s fotkami a ilustracemi zdarma je hodně a rostou jako houby po dešti, ale každý nabízí jen pár (desítek, stovek) tisíc souborů. Oproti tomu zavedené microstock fotobanky nabízí desítky miliónů souborů - například Shutterstck má portfolio velikosti 62 miliónů obrázků s přírůstkem půl milionu nových čerstvých souborů za týden. Tedy takové množství souborů. jaké vám nabídne největší free fotobanka přibude na Shutterstocku za jeden týden!
6. Nízká kvalita
Co si budeme povídat, věci zadarmo nebudou zrovna nejkvalitnější - free fotobanky berou prostě vše a na uživatelích pak je, aby se tím prohrabávali a hledali. A pokud je kvalita slušná, nebo dokonce vysoká, zavání to spíše krádeží (hlavně u ilustrací). Proč by také někdo nahrával špičkové fotky a ilustrace do free fotobank, když je může nahrát do těch placených a vydělávat na nich.
7. Velká časová náročnost
Přirozeným důsledkem předchozích bodů je fakt, že najít použitelnou fotografii na free fotobance je časově hodně náročné. Jednak kvůli kvalitě, omezené nabídce, omezujících licencí a dále pak kvůli chybějícím klíčovým slovům. Na běžných fotobankách jsou obrázky pečlivě oklíčované, protože to autorovi přináší vyšší prodejnost a byl by sám proti sobě, kdyby se tomuto kroku nevěnoval. Na free fotobankách žádná taková motivace není, pokud jsou u obrázku uvedená klíčová slova, tak jich je maximálně 5-10, takže mnohé fotografie jsou nedohledatelné.
Také vyhledávací algoritmy a celé uživatelské prostředí jsou na placených fotobankách mnohem více propracované a umožňují rychlejší a pohodlnější hledání. Ono se také stačí zamyslet nad motivací fotobank - ta placená chce prodat a mít spokojeného zákazníka, ta free chce abyste zůstali na webu co nejdéle, navštívili co nejvíce stránek a nejlépe klikli na reklamu (případně affiliate link na placenou fotobanku).
Níže je malá ukázka možností rozšířeného vyhledávání na fotobance Dreamstime s rozkliknutou záložkou na hledání fotek s lidmi (všimněte si, že tam jsou i další záložky s dalšími možnostmi):
8. Vysoká cena
Fotky a ilustrace zdarma jsou drahé.
Si se asi zbláznil ne? Ty jsou přece zadarmo!
To je sice pravda, ale čas jsou peníze. Zkuste si někdy spočítat, kolik času strávíte vyhledáváním vhodného obrázku na free fotobance. Dejme tomu, že chcete nalézt například fotku bílého trika (třeba na pěkném chlapovi), abyste ukázali návrh svého potisku (to je reálný příklad, který jsem nedávno řešil pro svůj e-shop ilutrika.
Níže jsou ukázky první stránky výsledků na několika fotobankách zdarma:
A ještě jeden server:
...ehm vidíte tam nějaké čisté bílé triko? Chtěl jsem tento příklad dovést do zdáného konce a stopnout si čas, ale ani po 15 minutách a 5 free fotobankách jsem nic použitelného nenašel. Docela se bojím, že kdybych po půl hodině něco objevil na 20. stránce s výsledky, tak by mi licence u fotky neumožnila ji použít tak, jak bych potřeboval, případně bych pod každým použitím fotografie musel napsat její zdroj.
A tady jsou výsledky z placené fotobanky:
Hned na první stránce je několik dobře použitelných fotek.
A k té ceně - na placených fotobankách by mě fotografie ve webovém rozlišení stála asi 1 dolar (pokud bych kupoval fotek více, tak se dostanu třeba až na 20 centů), to jest 5 - 25 Kč, nalezenou a zaplacenou bych ji mohl mít do 2 minut. Pokud bych měl na fotobance registraci a zakoupené kredity / předplatné, tak by mi nalezení a získání použitelné fotky trvalo pár vteřin.
Na free fotobance bych (pokud by mé hledání bylo úspěšné) za fotku neplatil nic, ale to hledání by mě stálo 15-30 minut mého času, což při hodinovce 150 Kč činí 40 - 80 Kč.
Trochu divné, co? Nebo je váš čas zadarmo? V tom případě se ozvěte, mám pro vás spoustu práce!
9. Znehodnocení vaší práce
Pochopím ještě, když někdo na free fotobankách hledá doprovodný obrázek ke svému článku na blogísku, který čte pár známých. Ale bohužel se často setkávám i s marketingovými materiály firem, na kterých mě do očí bije nekvalitní fotka z free fotobanky. Autor u toho asi moc nepřemýšlel - nejprve nad prací stráví X hodin a pak to celé zabije lacinou a provařenou (co lacinou, ještě horší!) fotkou z free fotobanky. Ono, jak je ta nabídka hodně omezená, tak ty lepší snímky se docela brzy provaří. Stojí vám to za to? To je jako dát na vrcholek dotru hnilou třešničku s červem.
Výjimky
Ano i tady existují výjimky, ale nejsou všespasitelné. Existuje několik free fotobank, které mají jasný původ svého obsahu. Většinou to jsou ale "One Man Show", takže nikdy nebudou mít takové možnosti, jako fotobanky placené. Tyto výjimky jsou tedy hodně slabou náhradou.
Závěr
Takže si to shrňme.
Na jedné straně máme free fotobanky, kde můžete sehnat obrázky zdarma. Bude vás to stát ale spoustu času, nalezený obrázek bude hodně velký kompromis (kvalita a obsah) a nebudete mít jistotu, zda není kradený. Což může mít později zajímavou finanční dohru.
Na druhé straně máte placené microstock fotobanky s kvalitními obrovskými portfolii špičkových obrázků (a věřte mi, že dnes už jsou hodně vybíravé), vyladěným vyhledáváním, jistotou původu a nízkými cenami.
Když jsou free fotobanky takové zlo, jaká je nejlepší placená fotobanka?
Neexistuje jedna nejlepší fotobanka. Placených fotobank je hodně, liší se v množství obsahu (větší část mají ale shodnou, protože autoři skoro vždy nahrávají svou tvorbu do více fotobank) a v cenách, respektivě v cenových modelech. Co se týče obsahu fotobank, můžete si jej snadno porovnat pomocí tohoto fotobankového vyhledávače. Zadáte do něj hledané téma a on vám pod sebou zobrazí nabídky těch největších fotobank.
S cenami je to složitější. Je rozdíl, zda potřebujete jednu fotku za měsíc nebo 100, některé fotobanky nabízí výhodné předplatné, jiné zase jednorázové nákupy. S výběrem vám poradí tyto předchozí články:
- Srovnání fotobank při nákupu jedné fotky/ilustrace - kde kupovat, když potřebujete pár obrázků
- Porovnání předplatného na fotobankách - kde kupovat, když potřebujete pravidelný přísun
- Kde nakupovat fotky a ilustrace pro potisk
Dříve byly ceny fotek a ilustrací ve fotobankách neúměrně vysoké, ale jakou máte výmluvu dnes, když za kvalitní fotografii či propracovanou ilustraci zaplatíte jeden dolar? Tedy jen polovinu toho, co stojí vaše kafe? Cenová válka mezi fotobankami nekončí, vznikají nové cenové modely - něco mezi kredity a předplatným, jako například Dollar Photo Club od Fotolie nebo 99 Club od Stock Photo Secret nabízející 200 fotek/vektorů v plné velikosti za 99 dolarů. Předpokládám, že během následujících let půjde cena ještě dolů.








Rozdíl je hlavně v tom, že vy víte, že používáte čistý zdroj fotek - když budete nakupovat na fotobankách, tak budete nakupovat na jedné nebo dvou, takže budete vždy schopní dohledat, odkud fotku máte. V případě různých pochybných zdrojů a free fotobank s omezenou nabídkou to asi těžko dohledáte. Navíc placené fotobanky si svůj obsah dosti hlídají, takže pravděpodobnost , že si koupíte kradenou fotku je dost malá.
Některé fotobanky prodávají svůj obsah s licencí Rights Managed, takže mají přesný přehled, kdo, kdy a kde může jejich fotky používat. No a slyšel jsem i o jednom dvou případech, kdy to zahraniční advokátní kancelář prostě zkoušela (pokud budete mít nejasný zdroj fotek, tak vám může zavařit - a je v celku jedno jestli oprávněně nebo ne, za ty starosti to prostě nestojí).



Zároveň ale navazuji na Stana, také mi tam chyběla zmínka o třetí (i když okrajové) možnosti: Free fotky z placených fotobank. Přičemž např. nabídka právě z této kategorie - společnosti Getty Images s bezplatným vkládáním obrázků na web (v případě nekomerčního použití) by pro mnoho uživatelů mohla být velmi zajímavá. http://www.zive.cz/bleskovky/obri-fotobanka-getty-uvolnila-cast-sbirky-zdarma-pro-nekomercni-pouziti/sc-4-a-172749/default.aspx

Nabídka Getty Images je zajímavá, ale také dosti problematická - fotografie lze používat jen k nekomerčnímu použití, což značně omezuje možnosti.


čo si, prosím vás, myslíte o tomto:
Toto je moja fotografia, ktorú som poskytol zdarma do free fotobanky pixabay (aj ja odtiaľ často fotky používam):
https://pixabay.com/sk/photos/citrón-citróny-ovocie-1024641/
Fotografiu vybrali ako "voľba redakcie", čo samozrejme potešilo. Ale teraz som uvidel, že niekto tú fotografiu upravil (zmenil pozadie) a použil ako fotku na predaj v komerčnej fotobanke:
https://stock.adobe.com/images/id/214335747?as_campaign
Pixabay má licencie, že stiahnutú fotku je možné použiť aj komerčne, avšak nezdá sa mi, že to znamená, že tú istú fotku potom aj niekde inde predávať. Alebo sa mýlim?

Ale co jsem koukal do licence na pixabay, tak to asi možné je:
Don't sell unamended or unaltered copies of an image or video, e.g. don't sell it as a stock photo, poster, print or on a physical product, without adding any value.
Tedy pokud k fotce přidá nějakou hodnotu (což je třeba ta změna barvy pozadí), tak to prodávat asi může. Přijde mi to hodně na hraně, ale asi se to dá obhájit.
P.S. když jednou dáš svůj snímek do free fotobanky, tak nad ním ztratíš absolutně kontrolu a nic moc s tím nenaděláš.

Ahoj, předně se zeptej spíše na diskuzním fóru http://forum.fotobanky.cz tady to nikdo nenajde.
Ale co jsem koukal do licence na pixabay, tak to asi možné je:
Don't sell unamended or unaltered copies of an image or video, e.g. don't sell it as a stock photo, poster, print or on a physical product, without adding any value.
Tedy pokud k fotce přidá nějakou hodnotu (což je třeba ta změna barvy pozadí), tak to prodávat asi může. Přijde mi to hodně na hraně, ale asi se to dá obhájit.
P.S. když jednou dáš svůj snímek do free fotobanky, tak nad ním ztratíš absolutně kontrolu a nic moc s tím nenaděláš.
Ďakujem. Nejako nemám v úmysle sa sťažovať, pátrať, nebodaj súdiť, nestálo by to za to. Je mi jasné, že keď fotku dám k dispozícii free, strácam nad ňou kontrolu. Ale toto sa aj mne zdá byť cez čiaru, na hrane. Nedovolil by som si to. Komerčné použitie skôr vnímam ako napr. dať na komerčnú stránku, na šálku určenú na predaj a pod. a nie predávať samotnú fotku, to by ma veru nenapadlo (aj keď ten citát z licencie to možno naozaj umožňuje, zdá sa). Ale čo už, nech si ju predáva, jedine vtedy by som to musel riešiť, keby niekto kvôli tomu chcel siahnuť na moje práva k vlastnej fotke, to by už bolo horšie. "


