Výsledky fotobankového průzkumu 2012
Tento rok byla účast v mém průzkumu mezi českými (a slovenskými) uživateli fotobank slabší. Ale i tak jej vyplnilo pěkných 111 respondentů a tak doufám, že sebraná data budou schopná o něčem vypovídat. Loňská vysoká účast byla způsobena odkazem z facebookových stránek fotobanky Pixmac, což bohužel také zapříčinilo jisté zkreslení výsledků. Letos se nic takového nekonalo a tak by měly data lépe odpovídat skutečnosti.
Infografika o fotobankách
Již loni jsem plánoval dát ty nejzajímavější informace do přehledné infografiky o prodejích fotek a ilustrací na microstock fotobankách, dokonce jsem nakreslil potřebné ikonky, ale ke zkompletování jsem nakonec neměl čas. Letos se mi docela hodily (po kliknutí se zobrazí větší - čitelnější verze):
K dispozici je i velká verze této infografiky - šiřte dle libosti.
Dále již následuje report z vyplněných dotazníků, místy doplněn o mé komentáře.
Obecné dotazy na fotobankéře
Věk
Průměrný věk: 32 let
Medián: 33 let
Nejmladší: 13 let
Nejstarší: 55 let
Poměr muži/ženy je skoro neměnný, letos přibylo trochu více žen, věk se změnil hodně, zdá se, že fotobankéři omládli a nebo se o možnosti výdělků ve fotobankách dozvěděla omladina a tak to zkouší (viz nejmladší respondent). Jen doplním, že to možné je (spousta lidí se mě na to opakovaně ptá) - stačí se zaregistrovat na rodiče a při dovršení plnoletosti požádat o převedení fotobankového profilu (portfolia) na sebe.
Souvislost vzdělání a povolání s fotobankami, znalost angličtiny
Tyto grafy jsou víceméně shodné s loňskem.
Kolik let aktivně fotíte, ilustrujete, flashujete, natáčíte videa?
Průměr: 6 let
Medián: 5 let
Nejméně: 0 let
Nejdéle: 30 let
Kolik MĚSÍCŮ prodáváte na fotobankách?
Průměr: 29 měsíců (2.4 roku)
Medián: 26 měsíců (2.2 roku)
Nejméně: 1 měsíc
Nejdéle: 84 měsíců (7 let)
Amatér nebo profík?
Jako vždy i letos spousta fotobankéřů nevěděla, kam se zařadit. Myslím, že se to dá těžko definovat, proto jsem to nechal na vaší intuici.
Kde získáváte informace
Zúčastnil jste se ankety i loni?
Velmi milé překvapení - více jak polovina respondentů vyplňovala anketu i loni, jen více takových!
Dotazy na portfolio a způsob jeho budování
Kolik hodin týdně (průměrně) věnujete práci pro fotobanky
Průměr: 10.4 hodin (cca 2 hod/pracovní den)
Medián: 6 hodin (cca 1.2 hod/pracovní den)
Nejméně: 0
Nejvíce: 50 hodin (cca 10 hod/pracovní den)
Jaké je vaše největší portfolio (kolik nejvíce fotek prodáváte na jedné fotobance)
Průměr: 1071 obrázků
Medián: 480 obrázků
Nejmenší: 7 obrázků
Nevětší: 24 244 obrázků
U těchto výsledků sledujte raději medián, neboť průměr je "zkažen" několika velkými hodnotami.
Řekl bych že portfolia fotobankéřů poměrně pěkně vzrosla.
Co prodáváte?
Oproti loňsku přibylo ilustrace hodně dotahují fotografie a objevilo se také dosti prodejců videí.
Co jste přidávali nejvíce v uplynulém roce?
Opět jde vidět, jak ilustrace dohání fotografie.
Jaký podíl má tento formát v přidaných souborech?
Většina fotobankéřů se zaměřuje hlavně na jeden formát.
Kolik fotek / ilustrací / videí za měsíc jste průměrně přidávali v roce 2012?
Průměr: 37 obrázků (9 kousků / týden)
Medián: 20 obrázků (5 kousků / týden)
Nejméně: 0 obrázků
Nevíce: 360 obrázků (90 kousků / týden)
Jak přidáváte?
Jste zavázáni k exkluzivitě na jedné fotobance?
Je dosti zajímavé, že u nás se k exkluzivitě zaváže někdo jen zcela výjimečně, v zahraničí je exkluzivních celých 25 procent!
Na které fotobanky pravidelně přispíváte?
94 procent respondentů nahrává na Shutterstock buď se tam nakonec každý dostane a nebo pokud se nedostane, tak to zabalí a končí. Shutterstock je bez debat ta nejvýnosnější fotobanka a kdo na ní není, tak to ve fotobankách dlouho nevydrží. Deposit Photos také pěkně dotahuje velkou pětku, ještě před dvěmi lety o této fotobance skoro nikdo nevěděl.
Prodáváte i v klasických NE microstock royalty free fotobankách?
Pod položkou other se skrývala nejčastěji Profimedia a Isifa, ale našly se i další fotobanky: sciencephoto, veer, AGE, Isifa, ctk. A pak také několik poznámek o tom, že fotobanka.cz nevyplácí provize, tak bacha na ni!
Prodáváte své fotky/ilustrace i na jinak zaměřených webech?
Loni téměř polovina dotázaných prodávala fotky na svém vlastním webu, letos skoro nikdo.
Pokud prodáváte i na jinak zaměřených webech, můžete o tom napsat více?
Na odpovědi k této nové otázce jsem byl velmi zvědavý. Škoda, že ji zodpovědělo tak málo respondentů:
- Fler.cz: Ročně se prodá jen pár kusů fotografií formátu A4. Celkově asi do 1 000 Kč/rok. Propagace jen občasné topování.
- Fler.cz: Bez efektu - nula prodejů. Ale nijak zvlášť se tomu nevěnuji, zkusil jsem cca 20 fotek (krajinky a Praha).
- Vytváření Zazzle produktů se mi vyplácí čímdál více. Zaměřuji se hlavně na vizitky, které tvoří většinu mého portfolia. Nic jiného se zatím ani v prodejích tak neosvědčilo. Minimalizuji vydanou práci tím, že používám především pouze věci, které jsem již vytvořil na fotobanky. Sady vizitek pak mám často vyrobeny během pár minut. Samozřejmě dá nějakou práci obchůdek založit a seznámit se s celým systémem, ale všechno to se z mojí zkušenosti vyplácí. Na Zazzle mám oproti jiným prodejcům minimum produktů (ostatně jako na fotobankách) a stejně to vydělá pěkné penízky navíc. Plánuju tento rok investovat více času do této oblasti a zavést si profil i na CafePressu, přidat více produktů a rozšířit tak arsenál. Vyplácí se to. Vlastně, čím víc člověk vytváří pro fotobanky, tím více může přidávat i na Zazzle díky zásobě vektorů. Jinak já jsem v obou případech zastáncem spíše kvality než kvantity a v obou případech mi to zatím i po finanční stránce vyhovuje. Být vidět v bilionech produktů je prostě potřeba.
Výdělky ve fotobankách
Jak dlouho jste čekali na svou historicky první výplatu z fotobank?
Průměrně: 6 měsíců
Medián: 4 měsíce
Nejméně: 1 měsíc
Nejdéle: 26 měsíců
Při jak velkém portfoliu jste dosáhli první výplaty?
Průměr: 136 obrázků
Medián: 110 obrázků
Nejméně: 15 obrázků
Nevíce: 350 obrázků
Je to povzbudivé, medián doby do první výplaty se oproti loňsku o jeden měsíc zkrátil a i velikost portfolia poklesla o čtvrtinu . Ale je mi jasné, že tato čísla nestojí na moc pevných základech (otázku na dobu do první výplaty vyplnilo 87 % respondentů a na velikost portfolia při první výplatě dokonce jen 11 % respondentů)
Kolik jste ve fotobankách vydělali za rok 2012
Průměr: 84 097 Kč
Medián: 19 725 Kč
Nevíce: 970 000 Kč
Mediální hodnota vzrostla oproti loňským 12 000,- (opět určitě hraje roli, kdo dotazník vyplňoval)
Kolik procent z vašich celkových příjmů tvoří příjmy z fotobank
Průměr: 29 procent
Medián: 10 procent
Nevíce: 100 procent
Jsou fotobanky vaším hlavním zdrojem příjmů?
Toto byla také letos nová otázka a výsledek je poměrně zajímavý
Za kolik LET by se pro vás mohly stát fotobanky hlavním příjmem?
Další nová zajímavá otázka. Jen 31 procent dotázaných si myslí, že je fotobanky nikdy neuživí. To je hodně pozitivní!
Pracujete pro fotobanky sám nebo v týmu?
Že by v ČR byl jenom jeden následník Yuriho Arcurse?
Jaké jste měli náklady na fotobanky za rok 2012
Průměr: 11 112 Kč
Medián: 0 Kč
Nevíce: 200 000 Kč
Opět otázka, kde je lepší se na průměr vůbec nedívat - většina fotobankéřů má nulové náklady, ale několik extrémních hodnot dokáže průměr pěkně zvednout.
Jak se změnily vaše zisky oproti předchozímu roku?
Průměrně: 185 procent (tedy přilepšení o 85 procent oproti předchozímu roku)
Medián: 154 procent (tedy přilepšení o 54 procent oproti předchozímu roku)
Výdělky pořád rostou a to je hlavní! Pouze u 20 % respondentů došlo k poklesu příjmů.
Jak si vyplácíte výdělky?
Pod volbou Other jsou respondenti, kteří nezvolili žádnou odpověď.
Měsíce s nelepšími prodeji
Měsíc, kdy se prodává nejméně
Máte pocit, že se vám prodeje ve fotobankách už vyplácí?
Oproti loňsku přibylo těch, kterým se fotobanky vyplácí.
Porovnání jednotlivých fotobank
Na které fotobance máte největší celkové zisky?
Shutterstock je prostě nejlepší!
Kolik procent celkového příjmu z fotobank tvoří zisky z této fotobanky?
Průměr: 70.4 procent
Medián: 70 procent
Nejméně: 25 procent
Nevíce: 100 procent
Na které fotobance máte největší návratnost z prodeje obrázku?
Která fotobanka za rok 2012 nejvíce upadla (co se týče výdělků)
Je to zajímavé - ač je na iStocku tolik problémů a kixů, nejvíce upadla fotobanka Dreamstime.
A naopak - která fotobanka si za rok 2012 nejvíce polepšila (co se týče výdělků)
Fotobankový objev roku
Objevem roku se stává fotobanka Deposit Photos!
Do kterých fotobank jste v roce 2012 přestali nahrávat?
To jsem tedy nečekal, že tolik lidí přestalo nahrávat na Dreamstime je fakt, že poslední dobou to tam dlouho trvá a kontroloři jsou značně vybíraví, ale že tam přestane nahrávat celá čtvrtina dotázaných, to mě opravdu překvapilo.
Nejpřívětivější fotobanka za rok 2012
Vítězství Shutterstocku je jasné (největší výdělky), ale docela zajímavé je druhé místo pro Deposit Photos a třetí místo pro Fotolii!
Nejméně přívětivá fotobanka za rok 2012
IStock i nadále vede jako nejarogantnější a nejnepříjemnější fotobanka roku, letos pro ni hlasovalo ještě více fotobankéřů než loni a není se čemu divit.
Ostatní dotazy
Jak vidíte mikrofotobanky a své příjmy z nich v roce 2013
Chybí vám v průzkumu nějaká otázka?
Dostal jsem spoustu zajímavých podnětů, ale osobně si myslím, že do průzkumu ani moc nepatří, neboť požadované doplňující otázky se týkají většinou jen některých skupin fotobankéřů. Každopádně za ně ale děkuji - pro spoustu z nich by to chtělo udělat vlastní průzkum nebo alespoň anketu, což je vlastně dobrý nápad a já jej určitě brzy uskutečním.
Co vám chybí na serveru fotobanky.cz
Za odpovědi na poslední otázku děkuji ještě více, získal jsem mnoho podnětů a vypracoval si dlouhý todo list. Teď už jen získat dostatek času a vrhnout se na to :) Věřím, že alespoň část vašich námětů v tomto roce zrealizuji - ještě tu o nich budu informovat.
Konkrétně se ale vyjádřím aspoň k jedné žádosti - hned několik respondentů chtělo, abych zobrazoval aktuality a zprávy ze světa fotobank (alespoň souhrně jednou měsíčně). Bohužel na webu je to trochu pracnější a tak jsem začal takové aktuality publikovat na facebookových stránkách fotobank. Máte-li o ně zájem, tak je sledujte tam, třeba se časem propracuji k nějakým pravidelným reportům, ale zatím je pro mně mnohem snazší dávát krátké zprávy na facebook.
Líbil se vám tento průzkum?
Pokud ano, tak jej podpořte - ať už vyplněním ankety v příštím roce, nebo sdílením a šířením odkazů na něj na sociálních sítích, lajknutím či sledováním tohoto serveru na twitteru a facebooku a v neposlední řadě také použitím odkazů z tohoto webu při registraci na fotobankách:
- Shutterstock
- Dreamstime
- Fotolia
- iStockphoto
- BigStock
- 123RF
- Crestock
- Can Stock Photo
- Veer Marketplace
- Yaymicro
- Featurepics
- MostPhotos
- Pixmac
- Graphic Leftovers
- Depositphotos
- Stockfresh
- Cutcaster
Co dál?
Jako vždy i tentokrát doplním tento strohý report o další článek se zajímavými statistikami výdělků. Pokud ale o fotobankách a možnostech prodeje své tvorby čtete poprvé a tato volba vás nadchla, tak nečekejte a zkuste to také. Vyberte si ty nejlepší fotobanky, zaregistrujte se a prodávejte. Když to dobře půjde, tak příští rok už můžete dotazník vyplňovat také. Pokud budete mít nějaké dotazy, tak se klidně ptejte, ale předtím si prosím pročtěte tento web, zejména pak sekci často kladených dotazů a slovník.
v článku jsem narazil na fotobanku Mostphotos, ale zdá se mi naprosto odlišná od ostatních - např. mně zaráží, že nemají schvalovací proces... Je tato fotobanka jinak stejná (cose týče podmínek) jako ostatní - např Shutterstock, Fotolia atd? Děkuji
Za půl roku je to dosti nereálné, protože počet prodejů v první půlce roku je mnohem nižší, než v druhé půlce roku. Takže další průzkum vypukne až v lednu 2014.