Tvorba videa pro fotobanky
Videa se na fotobankách neprodávají tak často jako fotky či ilustrace, ale jejich ceny jsou podstatně vyšší a tak mohou být pro mnohé zajímavější oblastí tvorby. Minimálně jsou dobrým zpestřením portfolia, když vás vaše tvorba již omrzela. Výhodou videí může být pro mnoho autorů to, že fotobanky berou videa poměrně ochotně a málokteré video vyhodí.
Obsah seriálu videa pro fotobanky
Natáčení videa kamerou
Videa pro fotobanky můžete natáčet kamerou, fotoaparátem, tabletem i mobilem. Na rozdíl od fotek nejsou na technickou kvalitu kladeny až tak vysoké požadavky. Vzhledem k nižšímu rozlišení (typicky 1920x1080) může stačit i méně kvalitní optika, jako např. levný kompakt.
Natáčíte-li statickou scénu, může být vhodnější zvolit manuální ostření a případně i expozici, jinak může být během nahrávky znát přeostřování kamery nebo změna expozice. To se může stát obzvláště pokud ztratíte objekt ze záběru a kamera hledá nové místo ostření.
Co nahrávat?
Zřejmě neuspějete s příliš statickými scénami, které budou vypadat jako fotky bez pohybu. V obraze musí být znatelný pohyb, např. vlnící se hladina nebo vlnící se stromy. Fotobanky odmítají videa ze statických fotek. Jinak platí podobně jako u fotek nutnost Model / Property release nebo alternativou jsou editorial videa. Natáčíte-li zvířata v ZOO, nemělo by být vidět kroužkování, ani rozpoznatelné prostředí ZOO.
Zvuk by měla nahrávka obsahovat jen v případě, že je pro nahrávku podstatný. Není-li zvuk dostatečně kvalitní (např. pokud by byl slyšitelný hukot větru), může fotobanka nahrávku vyhodit. Proto je lepší, pokud to není nutné, tak zvuk z nahrávky raději odstranit. Velký důraz je kladen na hudbu - v nahrávce nesmí být obsažena žádná hudba, i kdybyste ji v nahrávce sami hráli na hudební nástroj. Jinak bude nutné přiložit Property release interpreta hudby.
Dalšími zajímavými oblastmi nahrávek může být time-lapse (nahrávky pomalých dějů), snímková animace (např. postupné snímkování předmětů posouvaných po stole), posuvná kamera (na kolejnicích, uchycená na provazech či lankách), vysokorychlostní kamera (nahrávky rychlých dějů), sportovní nahrávky (Go kamera), nahrávky za pohybu (stabilizátor steadicam), nahrávky z dronu (pozor, dronem lze natáčet komerční videa pouze s licencí, jinak hrozí opravdu tučná pokuta!). Dobrým nápadem může být černé divadlo, protože to se rozšířilo z Východu do Čech, ale ve světě je poměrně neznámé.
U kamery platí podobně jako u fotek - nahrávky běžných věcí kolem nás, natáčených z běžného pohledu jsou málo zajímavé. Je potřeba natáčet buď velmi neobvyklé věci nebo sice běžné věci, ale neobvyklým způsobem, z neobvyklého úhlu pohledu. Začátečník natočí to co běžně vidí svýma očima - hezký les, kachny na vodě. To moc nezaujme. Lidé si říkají - krásný západ slunce, krásná příroda. Ve skutečnosti v těch pohledech není ani tak estetická krása, jako neobvyklost. Hezké a zajímavé se zdá to, co běžně vidíme. Jakmile to vidíme často, stává se to už nezajímavé a běžné. Proto buď musíme objevit velmi neobvyklou věc k natáčení, která se opravdu jen tak běžně nevidí, nebo natáčet nezvyklým způsobem - ne smažící se řízek na pánvi z běžného pohledu, to vidíme běžně, ale velmi detailní blízký záběr ze strany, kde bude vidět stoupající pára, takhle to nevidíme běžně. Nebo připnout kameru na stativ (kvůli lepší stabilitě), stativ vzít a otočit vzhůru nohama a projít kamerou trávou, tedy průchod trávou z psího pohledu, to je pro diváka nezvyklé a zajímavé (obraz lze otočit v XMedia Recode nebo ve VirtualDub).
Stabilizace
Jednou z nejzásadnějších věcí, na kterou je třeba při natáčení dbát, je stabilita obrazu. Jistě znáte typická amatérská videa, ve kterých kamera přelétává z jednoho záběru na druhý jak splašená. Natáčíte-li v ruce, je třeba vést kameru pomalu a plynule, bez rychlých přechodů a buď zcela bez zoomování, nebo jen s velmi pomalým zoomováním. Ve fotobance nenabízíte umělecký film, ale polotovar, který si zákazník sestříhá a sestaví dle potřeby. Proto by nahrávka měla být bez střihů a přechodů a co nejstabilnější.
V ruce udržíte záběr jen při blízkých scénách s dynamickým dějem (typicky editorial videa). Chcete-li zoomovat nebo jde-li o klidnější scény, zpravidla již držení v ruce nestačí a je třeba použít stativ. Při uchycení do stativu může být nutné vypnout interní stabilizátor fotoaparátu, jinak obraz bude ujíždět nebo bude těžké zaměřovat objekt scény (bude "utíkat").
Máte-li v úmyslu kamerou ve stativu pohybovat a vytvořit plynulý přejezd přes scénu, musí se jednat o velmi kvalitní stativ s dobrým kloubem. Stačí i jemné drhnutí a v nahrávce to bude znatelné jako sekání pohybu. Pozor dejte na chvění fotoaparátu ve stativu kvůli větru nebo na pohyb při stisku spouště. Někdy budete muset v editoru konec nahrávky utnout kvůli zachvění při vypnutí záznamu.
Nemáte-li po ruce stativ, můžete v nouzi fotoaparát o něco zapřít. Nebo můžete použít provázek, který připevníte pomocí stativového šroubu k fotoaparátu, druhý konec provázku na zemi přišlápnete a napnete. V případě pohyblivé kamery může být provázkový stativ dokonce lepší než levný stativ, protože umožňuje poměrně stabilní pohyb fotoaparátem, bez drhnutí v kloubu.
Populární jsou videa s pohyblivou kamerou - kamera vzlétá z trávy do koruny stromů, oblétává objekt, pohybuje se krajinou. Zřejmě málokterý fotobankéř si pořídí leteckou licenci umožňující mu používat dron pro komerční videa, proto musí sáhnout po jiných řešeních. V některých případech lze použít kolejnice, případně i s motorovým posuvem. Pro někoho mohou být příliš nákladné, ale především dráha může být krátká, a kdo by sebou do přírody vozil těžkou konstrukci. Řešením mohou být provizoria - mobil zavěšený na provázku, podkladová deska s fotoaparátem, táhnutá trávou.
Dobrým řešením pohyblivé kamery bývá stabilizační držák steadicam (pro zajímavost, jedno z prvních slavných využití steadicam bylo ve filmu Osvícení). Může se jednat o dražší variantu se servomotory nebo o levnější bezmotorovou variantu s vyváženým systémem. V nouzi lze použít i běžný lehký složený stativ (cestovní, ve složeném stavu 30 cm) - upneme fotoaparát do složeného stativu, najdeme těžiště celé soustavy a v tomto bodu stativ jemně držíme jednou rukou, nejlépe v jednom bodě. I když takové řešení není dokonalé a nějaký pohyb je v obraze znatelný, je stabilita při pohybu mnohem vyšší než při držení fotoaparátu v ruce.
Pokud je nahrávka přes všechnu snahu nestabilní, můžete ji dodatečně stabilizovat filtrem Deshaker ve VirtualDub. V nastavení filtru zvolte nejdříve první průchod Pass 1 (volby filtru můžete ponechat implicitní) a proveďte analýzu videa volbou File/Run video analysis pass. Zahlásí-li VirtualDub v této fázi chybu komprese, přepněte kompresi na nekomprimovaný RGB (Deshaker v Pass 1 mění rozměr videa a to nemusí vyhovovat kodeku). Po provedení analýzy přepněte Deshaker na druhý průchod Pass 2. Volby můžete ponechat opět beze změn, jen přepněte Edge compensation na mód Adaptive zoom average + fixed zoom. Nyní již můžete zvolit požadovaný kompresní kodek a video uložit. Při stabilizaci je potřeba počítat s tím, že filtr během roztřesení obraz zvětší, aby vykompenzoval okraje. Tím se kvalita obrazu trochu zhorší, ale většinou by to nemělo vadit. U intenzivních nestabilit může být znatelná deformace obrazu, což už mohou některé fotobanky odmítnout. (srovnávací ukázka)
Tvorba animací
Kromě kamery lze videa vytvářet i programově, graficky. Vytvoříte si grafický základ, např. nakreslíte postavičky ve vektorovém editoru, a ty pak v nějakém nástroji rozpohybujete. Animaci vytváříte jako vektorovou animaci (Flash), rastrovou animaci (Photoshop, Animer) nebo 3D animaci (Blender).
![]() |
Adobe Illustrator - vektorový grafický editor. Kresby můžete exportovat do vektorového souboru a načíst do jiného animačního nástroje, jako je Adobe Flash (Macromedia Flash), Blender, PowerPoint. Po exportu do rastrového souboru je můžete použít v mnoha dalších nástrojích, ovšem bez výhod vektorových ilustrací. Jednodušší animace můžete přímo exportovat do Flash SWF souborů, když každý snímek animace uložíte do samostatné vrstvy. |
![]() |
Adobe Photoshop - rastrový grafický editor. Pomocí panelu "Časová osa" provádíte v klíčových snímcích operace s obrazem (transformace objektů, průhlednost atd.). Photoshop operace interpoluje i pro ostatní snímky animace. Animaci lze exportovat jako sekvenci obrázků, video či GIF. Zajímavou animací bývá vyříznutí objektu z fotografie, kdy Photoshop dopočítá pozadí a objektem se zoomuje. Ovšem fotobanky odmítají videa ze statických fotografií. (ukázky 1, 2, 3, 4) |
![]() |
Adobe (Macromedia) Flash - vektorový animátor. Je jedním z nejpopulárnějších vektorových animátorů s dlouholetou tradicí. Grafické objekty lze buď kreslit přímo ve Flashi nebo importovat z Illustratoru. Objekty lze pomocí klíčových snímků na časové ose transformovat, deformovat či jinak modifikovat, Flash propočítá operace i mezi klíčovými snímky. Výstupem může být animační soubor SWF, video i jiné formáty. Stará verze Macromedia Flash 5 je k dispozici zdarma a její možnosti jsou pro fotobanky více než dostačující. |
![]() |
Blender - 3D editor. Jeden z nejpopulárnějších 3D editorů, který je k dispozici zdarma a má velmi bohaté funkce. Jeho ovládání zpočátku nemusí být intuitivní, může být potřeba naučit se mnoho klávesových zkratek, ale to později umožní pracovat s editorem velmi rychle a efektivně. V Blenderu lze vytvářet 3D objekty a ty pak rozpohybovat. K dispozici je i velmi výkonný částicový systém. Pro efektivní použití je však vhodné mít k dispozici výkonnou grafickou kartu nVidia GTX s rozhraním CUDA. Začíná být sice podporováno i OpenCL rozhraní grafických karet ATI, ale podpora je zatím experimentální a v praxi nevyužitelná. (ukázka 1) |
![]() |
PowerPoint - animace prezentací. Přestože je PowerPoint určen především pro prezentace, lze dobře využít i pro animace do fotobank. K dispozici je vektorový editor a bohaté možnosti efektů, které by v jiných (univerzálnějších) nástrojích mohly být těžce dosažitelné. Animaci lze exportovat do videa. (ukázka 1) |
![]() |
After Effects - výkonný nástroj pro tvorbu animací z filmů. Lze importovat nahrávky z kamery, vektorovou grafiku z Illustratoru, rastrovou grafiku z Photoshopu. Umožňuje vytváření videoprojektů, 3D animací, stříhání a bohaté množství efektů. Výstupem může být video nebo i šablona, kterou lze nabízet např. na fotobance Pond5 nebo VideoHive. |
![]() |
Animer - jednoduchý nástroj pro animaci rastrových obrázků. Do nástroje se načtou rastrové obrázky (mohou být i s průhledností) a s těmi se pak provádějí operace jako posouvání, rotace, průhlednost. Vlastnosti stačí nastavit v klíčových snímcích, program propočítá i zbylé snímky. Výstupem je sada obrázků TGA (rozlišení FullHD nebo 4K), které se programem VirtualDub sloučí do videa. (ukázky 1, 2, 3, 4, 5, 6) |
![]() |
Gemtree Petr - herní programovací nástroj. Vyžaduje sice už nějaké programování, ale je původně určen pro děti a tak je jeho použití celkem snadné. Má bohatou podporu 3D grafiky (je možný import objektů z MilkShape a z Blenderu, zde příklad), objekty lze programově rozpohybovat a tak lze snadno vytvářet složité animace, které by se v 3D editoru vytvářely dost pracně. Výstupem je sekvence TGA obrázků (snímaných interně jako screenshot FullHD či 4K), které se do videa sloučí pomocí VirtualDub. (ukázky 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) |
![]() |
TexiGen - generátor procedurálních textur. Pomocí filtrů lze vytvářet generátory, které generují obraz nebo upravují obraz jiného videa. Generovaným obrazem mohou být textury povrchů, ale i složité scenérie jako např. krajinky. Parametry scény mohou být závislé na čase a tak je možné scénu rozpohybovat (např. vlnící se tráva). Užitečné může být filtrování jiného videa, kdy program načítá jednotlivé snímky a provádí s nimi operace, jako např. přebarvování, deformace či překrytí jiným videem. Výstupem je sekvence obrázků (i 4K), které se sloučí ve VirtualDub. (ukázky 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21) |
![]() |
POV-Ray - jeden z prvních ray-tracing generátorů 3D obrazců. Objekty se sestavují z matematických modelů (koule, kvádr, plocha). Transformace mohou být odvozené od času a tak lze scénu animovat. Jedná se o konzolový program, jehož vstupem je definice scény v textovém tvaru, výstupem sada obrázků. Existují pro něj nadstavby, jako je MoRay, ve kterých lze scénu vytvářet vizuálně v grafickém prostředí. (ukázka 1) |
![]() |
JWildFire - fraktálový generátor. Výhodou je snadné použití i pro ty, kdo nerozumí generování fraktálů. Obsahuje bohatou sbírku přednastavených sad fraktálů, ze kterých generuje nové varianty. Lze generovat efektní animace pomocí časově proměnlivých transformací a to i snadno prostým odmačkáváním generátoru náhody. Jinými alternativami generátorů fraktálů jsou např. flam3 (první fraktálový generátor, který "to všechno začal") a Apophysis (nejpopulárnější fraktálový generátor). (ukázky 1, 2, 3) |
![]() |
Synfig Studio - 2D animátor. Nadějně vypadající Open-Source projekt pro bitmapové i vektorové 2D animace. |
Autor: PandaWild