Prodej videa ve fotobankách
Prodáváte na fotobankách fotky, ilustrace nebo vektory? Chtěli byste zkusit rozšířit portfolio o nový typ obsahu? Jste tvůrce video obsahu a hledáte odbyt pro své klipy? Zkuste prodej footage videa na fotobankách.
V následujících dnech zde bude publikován šestidílný podrobný seriál o tvorbě videa pro fotobanky, jehož autorem je Panda Wild. Toto je jeho úvodní díl, který pro vás pro změnu napsala Soim.
Obsah seriálu videa pro fotobanky
Co je to footage video?
V dnešní době footage označuje jakýkoliv druh krátkého, obvykle neupravovaného, filmového materiálu, ať byl natočen videokamerou či stvořen na počítači. Z těchto menších částí se obvykle tvoří větší celky jako jsou videoklipy, reklamní spoty, ale například i televizní pořady.
Kam nahrávat footage video?
Následující seznam je řazen od potencionálně nejvýdělečnějších fotobank.
Samozřejmě je to čistě subjektivní žebříček. Může se snadno stát, že zrovna váš styl se bude dobře prodávat úplně jinde.
Začneme nejlepšími fotobankami, kde má smysl to zkusit:
Dá se říct, že je to fotobanka specializující se na prodej videa. Její výhodou je možnost nastavení vlastní ceny a 50% podíl z prodaného klipu pro všechny přispěvatele. Cena Full HD začíná na 10$. Vyšší rozlišení se prodávají od 30$ a horní hranice je v tisících dolarů.
Zda pro vás bude výdělečná nebo nikoliv, záleží krom kvality a množství videí, také na tom jaké nastavíte ceny, a kde všude budou vaše videa k dostání.
Budete-li si udržovat přehled, kde a za kolik se vám to které video prodává, nebo dokonce bude k dostání jen na Pondu za nějakou hezkou sumu, a hlavně zákazník bude mít zájem a koupí jej, tak podíl 50% bude jistě zajímavý.
Pond5 je velmi flexibilní, můžete tedy začít s nízkými cenami, když se bude dobře prodávat, můžete ceny zvedat. U kteréhokoliv svého videa můžete ceny kdykoliv změnit.
Případně můžete zvolit úplně jinou obchodní strategii, někde na půl cesty mezi podsekáváním cen a přemrštěnými cenami.
Zavedená fotobanka pro fotky a ilustrace, ale video obsah se tam taky prodává velmi dobře. Pokud na Shutterstocku ještě nemáte účet, budete muset složit přijímací test. Překvapivě je jedno jestli v něm projdete s fotkami, ilustracemi nebo videem.
V současnosti se Shutterstock přetahuje s Pond5 o přední pozici v prodeji footage videa.
Pokračujeme vyšší střední třídou:
Snadné nahrávání, ale nevyplatí se nahrávat 4K rozlišení, dokud se něco nezmění (prodávají jej za cenu extended HD licence). Nepodporuje přenos klíčových slov pomocí CSV, ale dokáže si vytáhnou klíčová slova přímo z IPTC metadat video souboru, stejně jako to známe u fotek a ilustrací, pro zapsání klíčových slov je možné použít Adobe Bridge nebo Adobe Premiere. Fotolia má v tomto jedno specifikum, její web si nenačte title z kolonky title, ale description.
Zoufale nízký podíl z videa od 15% do 20% dělá z této fotobanky zlatý důl spíš pro majitele. iStock tedy výnosnost pro přispěvatele dohání jen počty prodejů. Přidejme nutnost nahrávání přes "ESP video uploading platform", zastaralé rozhraní a skládání testu než vás nechají nahrávat videa. Myslím, že jsou i lepší fotobanky pro vaše začátky.
Následuje nižší střední třída:
Snadné nahrávání, berou skoro vše, s prodeji už je to trochu horší. Můžete si pro své soubory vybrat ze tří cenových kategorií. V rozhraní si lze nastavit češtinu, i když místy značně kostrbatou, říznutou tu a tam anglickým slůvkem.
Nelze editovat více nahraných souborů najednou, ale podporují CSV, které by vám mělo usnadnit editaci klíčových slov.
Plusem je možnost spolupráce s tvůrci hudebního obsahu. Výrazným mínusem jsou nízké prodejní ceny (od 8$/HD formát – rok 2016). Ceny nastavují kontroloři a bohužel málokdy je to víc než zmíněné osmi dolarové minimum.
Velice přísně si vybírají, která videa přijmou a je zde náročná příprava dat pro nahrávání, hlavně v porovnání s nároky ostatních je rozdíl markantní.
Bohužel všechny přípravné práce musíte podstoupit i přesto, že nevíte jestli jste je nedělali zbytečně, protože kontrolor trvá na tom, že tohle video prostě nechtějí. Pokud jste se tedy rozhodli pro tuto fotobanku, potřebujete buď hodně trpělivosti, nebo hodně zkušeností.
Přijímají videa maximálně ve Full HD rozlišení. Tu a tam se něco prodá. O něco specifičtější trh než ostatní fotobanky, patrná převaha nákupů japonských/asijských témat. Nejprodávanější videa za květen z top 10: Tokyo city, japonci v ulicích, shinkansen, mikoshi. Je to japonská fotobanka, která před několika lety zavedla i rozhraní v angličtině. Pro prodej videí je potřeba projít přijímacím testem.
Následující fotobanky také přijímají videa, tedy pro úplnost:
V rozhraní si lze nastavit češtinu, i když místy proloženou anglickým slůvkem. Ne vždy je vše správně přeloženo, i tak to může mnohým pomoci se na stránkách lépe zorientovat.
Začali s prodeji videa poměrně nedávno. Nová vylepšení pro video přispěvatele se objevují postupně.
Jde nahrát 4K, ale prodává se za cenu HD. Poměrně nepřívětivé rozhraní pro přispěvatele. Není možnost hromadné editace ani CSV, takže zbývá jen nekonečné kopírování klíčových slov okýnko po okýnku.
A na závěr divoká karta:
Tato fotobanka zvolila pro přispěvatele zajímavou strategii. Nabízí 100% podíl z prodaného video obsahu. Samaritáni to však nejsou, o jejich konceptu třeba někdy příště.
Je často zmiňována jako dobré místo na prodej videa, u mnohých se řadí někde okolo 2-4 místa ve výdělku, proto je zde také uvedena. Nepatří ke klasickým fotobankám. Přestože prodává i jiné typy médií, videa jsou jediné, co tam má smysl prodávat.
Srovnávací tabulka požadavků jednotlivých fotobank
Formát | Délka | Fps | Kodek | Max. velikost | Min. rozlišení | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pond5 |
MOV, MP4, M2TS, MXF, R3D (+ MOV náhled) |
max 60 s (po domluvě i víc) |
23.976, 24, 25, 29.97, 30, 60 | H.264, Apple ProRes, Photo JPEG a Animation, PNG (pro průhlednost) |
3 GB, rozlišení nad HD 5GB, 6GB pro R3D |
720x480 |
Shutterstock | MOV | 5-60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 | H.264, Apple ProRes, Photo JPEG, Motion JPEG, DVCPro, ProRes 422 / 422 HQ / 4444, PNG (pro průhlednost) | 4GB | 640x480 |
Fotolia | MOV, MP4, MPG, AVI | 5-60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 |
PNG (pro videa s průhledností) H.264 a všechny standardní |
3,9GB | 1280×720 |
123RF | MOV, WMV, MP4, AVI, M2TS | 120 s | standardní | standardní | 4GB | 1280×720 |
Videohive | MOV, MP4 |
min 5 s, seamless loop min 2s |
standardní | H.264, Apple ProRes 422, Photo JPEG, PNG + Alpha | 3GB | 1280x720 |
Depositphotos | ASF, AVI, DV, FLV, MOV, MPEG/MPG, WMV | 3-60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 | Photo JPEG, Motion JPEG A/B, DV, HDV, DVCPRO, H.264/AVC, DivX, Xvid, svq1, MP42, MP43, MPG4, MP4V, M4S2, MPEG-1, MPEG-2; WMV2, WMV3, FLV | 2GB | 320x240 |
Dreamstime | MOV | max 30 s | standardní | Photo JPEG, Motion JPEG | X | X |
CanStockPhoto | MOV | 5-30 s | standardní | standardní | 2GB | X |
iStock | MOV | 5-60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30 | Photo JPEG | 5GB | 1280x720 |
Pixta | MOV | 5-60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 59.94, 60 | Photo JPEG, Motion JPEG A/B, H.264, ProRes 422 HQ, ProRes 422, Animation (pro průhlednost) | 2GB | 720×480 |
Videoblocks | MOV | max 60 s | 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 48, 50, 59.94, 60 | Photo JPEG, Motion JPEG A/B, H.264, ProRes 422, ProRes 4444, DNxHD, Animation/PNG (pro průhlednost) | 2GB, 4GB pro 4K | 1280x720 |
Rozkliknutím názvu fotobanky se dostanete na jejich stránky s požadavky na video. |
Tabulka je sestavena z oficiálních údajů fotobank, ať už jde o web či vyjádření představitelů dané fotobanky. Bohužel ne všechny fotobanky dostatečně často aktualizují své požadavky pro videa, takže průběhem času se může reálný stav lišit. Detailnější informace budou zveřejněny v jednom z následujících rozšiřujících článků (už je napsán, zveřejněn bude brzy).
Obecně lze říct, že nejuniverzálnější formát footage videa je takzvaný kontejner MOV se standardním kodekem ("Photo JPEG" pro progressive/noninterlaced video, "Motion JPEG" pro interlaced video), standardní snímkovou frekvencí (25, 29.9, 30 fps), v délce 5–30 sekund a v rozlišení Full HD (1920x1080). Podrobněji, proč je zrovna toto nejlepší nastavení bude rozebráno v dalším článku.
Pokud se chcete pustit do oblasti 4K videí, pak může být rozlišení ještě větší. Je také potřeba počítat s tím, že ne všechny kodeky musí podporovat 4K a +4K rozlišení.
Snímková frekvence neboli fps (frames per second) znamená počet snímků, které se přehrají za sekundu. Pokud natáčíte na videokameru, je lepší ponechat výchozí hodnotu snímkové frekvence. U animací je to na vás.
V současnosti se nedá říct, která snímková frekvence se lépe prodává. Více o normách na fóru.
Možná se ptáte, co je to 4K rozlišení? Termín 4K se používá pro videa s šířkou rámečku okolo 4 tisíc pixelů (3840x2160, 4096x2160 a podobně). Logicky se prodává dráž než nejčastější rozlišení Full HD (1920x1080). Má ovšem vyšší nároky, jak při zpracování, tak přehrávání.
Lze jít ještě výš nad 4K rozlišení? Ano, existují i vyšší rozlišení videa, jako například 6K nebo 8K. Někdy souhrnně označované jako +4K rozlišení.
Jsou fotobanky, na kterých i tato, v současnosti spíš extrémní, rozlišení můžete bez problémů prodávat. Z výše uvedených se jedná o Pond5 a Videohive.
Kam a proč nenahrávat 4K? U Fotolie a CanStockPhoto sice vyšší rozlišení než-li HD projde kontrolou, ale následně se prodává pouze za ceny HD u CanStockPhoto a HD extended licence u Fotolie. Na iStock a Pixtu nemá cenu 4K rozlišení nahrávat, neboť jej stejně nepřijímají.
4K | 6K | 8K | |
---|---|---|---|
Pond5 | ANO | ANO | ANO |
Shutterstock | ANO | NE | NE |
Fotolia | ANO*** | NE | NE |
123RF | ANO | NE | NE |
Videohive | ANO | ANO | ANO |
Depositphotos | ANO | NE | NE |
Dreamstime | ANO | NE | NE |
CanStockPhoto | ANO** | NE | NE |
iStock | NE | NE | NE |
Pixta | NE | NE | NE |
Videoblocks | ANO | NE | NE |
**prodávají je za ceny HD rozlišení ***prodávají je za ceny HD extended licence |
Má cenu tvořit videa v nižším rozlišení než Full HD (1920x1080)? Z dlouhodobého hlediska určitě ne, vyšší rozlišení je lepší, zákazník si může provést zmenšení vždycky. Postupně i fotobanky upouštějí od přijímání nižších rozlišení, nakonec byste možná ani neměli kam nahrávat. Pokud tedy máte starou kameru natáčející v příliš nízkém rozlišení, raději se poohlédněte po nové výbavě.
Existuje editorial (reportážní) footage video? Ano, systém editorial footage je vcelku podobný jako u fotografií (viz. heslo editorial licence). Editorial videa provozují Shutterstock, 123RF, Depositphotos, Dreamstime. Dále také Pond5 pokud v poznámce upozorníte editora.
Používá se u footage videa model/property release? Ano, opět to funguje obdobně jako u fotografií či ilustrací, více v článcích o Model release a property release.
Můžu nahrávat videa včetně klíčových slov? Klasičtí fotobankéři jistě znají IPTC tagy pro zapisování klíčových slov a popisků do obrázků, nic takového bohužel ve footage odnoži zatím nefunguje (vyjma Fotolie). Můžete vymýšlet klíčová slova znova a znova z hlavy. Dělat si poznámky do textových souborů nebo formou IPTC do obrázků (umožňuje StockSubmitter) a pak ručně kopírovat na weby fotobank. Nebo využít možnosti CSV, kterou některé fotobanky nabízejí.
CSV je zkratka pojmu comma-separated values. Jak už název napovídá, jedná se o jednoduchý textový soubor s hodnotami oddělenými čárkami. Obsahem těchto hodnot budou klíčová slova, popisky k vašim videím a případná další data, která fotobanka vyžaduje. Pokud bude vše ve správném formátu, nahráním jednoho CSV vám fotobanka otaguje všechna nahraná videa, tak jak jste zamýšleli. K editaci CSV lze využít editační program, který je schopný pracovat s excelovskými tabulkami (MS Excel, Libre Office Calc).
Jak tedy videa na fotobanky dostat? Buď nahráním přes FTP (File Transfer Protocol), v tom případě budete na upload potřebovat FTP klienta (například Total Commander, FileZilla). Nebo rovnou přes web fotobanky, což ovšem z uvedených umožňuje jen Pond5, Videohive, Videoblocks a iStock. Pokud máte videí opravdu hodně, může pro vás být zajímavé poslat fotobance fyzické datové uložiště (DVD, flash disk), když vám takovou možnost nabídnou.
FTP | přes WEB | CSV | hromadná editace videí | |
---|---|---|---|---|
Pond5 | ANO | ANO | ANO | ANO - formou template (šablony) |
Shutterstock | ANO | NE | ANO | ANO |
Fotolia | ANO | NE | NE | ANO |
123RF | ANO | NE | ANO | NE |
Videohive | ANO | ANO | NE | NE (nahráváni po jednom "projektu") |
Depositphotos | ANO | ANO | ANO | ANO |
Dreamstime | ANO | NE | ANO (pro MR) | NE |
CanStockPhoto | ANO | NE | NE | NE |
iStock | NE | ANO | NE | ANO |
Pixta | ANO | NE | ANO | ANO |
Videoblocks | ANO | ANO | ANO | ANO |
Jak vidno, FTP je nejjistější způsob, jak uploadovat.
U některých fotobank se může postup i adresa, kam nahrávat přes FTP, lišit od toho, jak se nahrávají fotky a ilustrace. Uvádím stručný přehled.
Pokud není uvedeno jinak, přihlašovací jméno a heslo pro FTP jsou shodné s údaji pro přihlášení do webového rozhraní.
Fotobanka | Adresa FTP serveru, přihlašovací jméno a heslo |
---|---|
Pond5 |
ftp.pond5.com Přejdete do sekce Account > FTP. Zde vidíte své přihlašovací jméno a zvolíte si heslo pro FTP. |
Shutterstock | ftp.shutterstock.com |
Fotolia |
submit.fotolia.com Informace o FTP naleznete pod odkazem Upload file(s) v sekci Contributor area. Select your upload method - zvolte FTP upload. Zde vidíte své přidělené přihlašovací jméno (IDENTIFICATION) a heslo (PASSWORD). |
123RF | footage.ftp.123rf.com |
Videohive |
ftp.marketplace.envato.com Uživatelské jméno je stejné. Heslem je API Key. Ten vygenerujete v sekci Settings>API Keys. Generate another API Key - zvolte libovolný Label a stiskněte Generate API key. Vygenerované heslo se vám objeví v Your API Keys. |
Depositphotos | ftp.depositphotos.com |
Dreamstime |
upload.dreamstime.com Nahrávání je nejprve nutné povolit na webu - sekce Management Area / FTP Upload, kde se také dozvíte své přihlašovací jméno pro FTP. Data je poté potřeba nahrát do složky "video". |
CanStockPhoto | ftp.canstockphoto.com |
iStock | Neumožňuje FTP |
Pixta |
eu-ftp.pixta.jp V sekci Upload & Submit>Upload zjistíte své přihlašovací údaje. |
Videoblocks |
Adresa FTP na VideoBlocks je proměnlivá a přechodná. Přiřadí se až v případě potřeby, oznámí adresu i přihlašovací údaje a ty platí po dobu 48 hodin. Zažádá se tlačítkem v uploadu a ihned se zobrazí potřebné informace. |
Jak je to se zvuky v nahrávaných videích?
Lepší je nahrávat footage videa bez zvuku, ten si tam dodá kupec sám. Navíc málokdy je zvuková stopa z obyčejného mikrofonu u kamer dostatečně kvalitní.
Pokud byste přece jen chtěli nahrát video i se zvukem, lze to v případě, že:
- Se jedná o přirozený zvuk, patřící do scény (zurčení potůčku, bouřka) nepodléhající autorským právům.
- Jste autorem zvukové stopy a fotobance to patřičně doložíte.
V žádném případě nesmí být součástí footage videa cizí zvuková stopa ani reprodukovaná hudba (např. kolotoče a jiné zábavní akce, rádio hrající na pozadí).
Speciální případ je Videohive. Platí vše výše uvedené, navíc je možné ve svých videích použít hudbu autorů z přidruženého Audiojungle.
Je však nutné zachovat audio-vodoznak! A odkazovat pod videem na autora hudby.
Recipročně může odkazovat i on na vaše video. Zjistěte si, zda smíte ozvučit své video autorovou hudbou, buď rovnou z jeho profilu nebo slušným dotazem.
Tvorba video obsahu
Jaké je možné použít placené editační programy? Mezi nejpoužívanější patří Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, AVID, Sony Vegas a spousta dalších.
Jaké je možné použít neplacené editační programy? Pro práci se samotným videem je nepřekonatelný VirtualDub. Bohužel pracuje jen s kontejnerem avi. Takže pro fotobanky je potřeba zajistit ještě převod do mov. K převodu lze využít například FormatFactory nebo XMedia Recode.
Videa můžete natáčet klasickou kamerou, digitálním fotoaparátem, můžete vytvářet animované sekvence ze svých grafik a nebo je generovat softwarově (fraktály, 3D, ...). O tom všem ještě bude v tomto seriálu řeč.
Footage video má široké uplatnění. Od reklamních klipů (ProSieben Maxx) po filmy (21 Jump Street a slow motion explodující meloun, James Bond 007 - Skyfall a 3D medúzka). Ve všech případech si ušetřil kupec čas. Nemusel řešit najímání člověka na jeden záběr v prvním případě, ani to kdo bude uklízet po melounové explozi, a v posledním případě nemusel ztrácet drahocený čas čekáním, až proplavou designérovi digitální medúzy před objektivem tím správně elegantním stylem.
Už ze své podstaty může být footage video použito jako prvek v celkové kompozici, ať už jako pozadí, popředí, nějaký ten detail nebo prostřih pro dokreslení atmosféry (každý jistě viděl film, který se prostřihy snažil vytvořit dojem, že se děj odehrává jinde než ve sterilních ateliérech). A ano, právě proto chtějí fotobanky videa, která mají atmosféru a/nebo příběh, ale není to pravidlem, footage video může sloužit i samo o sobě jako doprovodný dekorační prvek (třeba promítaný za zády populárního zpěváka nebo pro ukrácení volné chvíle v modernějších čekárnách). Teď už si možná umíte představit, kde všude by mohl váš budoucí kupec videa použít a jistě vás napadne nepřeberné množství dalších možností. Video je všude kolem nás.
Takže žádné dlouhé seriály, nezapomeňte, musíte se se svým videem vlézt do 60 sekund a méně (kompilace footage videí).
Kdy tedy začít?
Videobankovnictví je, a asi ještě nějakou dobu bude, trochu divoký západ, spousta věcí se poměrně rychle mění.
Nejlepší je tedy začít s nahráváním vaší video tvorby co nejdřív a být u toho.
Pokud jste se rozhodli pro videobankovnictví, jistě vám přijdou k duhu i další články na toto téma, které můžete očekávat již brzy.
Autorka textu: Soim
