Diskuzní fórum

Prodej videa ve fotobankách

Prodej videa ve fotobankáchProdáváte na fotobankách fotky, ilustrace nebo vektory? Chtěli byste zkusit rozšířit portfolio o nový typ obsahu? Jste tvůrce video obsahu a hledáte odbyt pro své klipy? Zkuste prodej footage videa na fotobankách.

V následujících dnech zde bude publikován šestidílný podrobný seriál o tvorbě videa pro fotobanky, jehož autorem je Panda Wild. Toto je jeho úvodní díl, který pro vás pro změnu napsala Soim. 

Obsah seriálu videa pro fotobanky

Co je to footage video?

V dnešní době footage označuje jakýkoliv druh krátkého, obvykle neupravovaného, filmového materiálu, ať byl natočen videokamerou či stvořen na počítači. Z těchto menších částí se obvykle tvoří větší celky jako jsou videoklipy, reklamní spoty, ale například i televizní pořady.

Kam nahrávat footage video?

Následující seznam je řazen od potencionálně nejvýdělečnějších fotobank.
Samozřejmě je to čistě subjektivní žebříček. Může se snadno stát, že zrovna váš styl se bude dobře prodávat úplně jinde.

Začneme nejlepšími fotobankami, kde má smysl to zkusit:

Pond5

Dá se říct, že je to fotobanka specializující se na prodej videa. Její výhodou je možnost nastavení vlastní ceny a 50% podíl z prodaného klipu pro všechny přispěvatele. Cena Full HD začíná na 10$. Vyšší rozlišení se prodávají od 30$ a horní hranice je v tisících dolarů.

Zda pro vás bude výdělečná nebo nikoliv, záleží krom kvality a množství videí, také na tom jaké nastavíte ceny, a kde všude budou vaše videa k dostání.

Budete-li si udržovat přehled, kde a za kolik se vám to které video prodává, nebo dokonce bude k dostání jen na Pondu za nějakou hezkou sumu, a hlavně zákazník bude mít zájem a koupí jej, tak podíl 50% bude jistě zajímavý.

Pond5 je velmi flexibilní, můžete tedy začít s nízkými cenami, když se bude dobře prodávat, můžete ceny zvedat. U kteréhokoliv svého videa můžete ceny kdykoliv změnit.

Případně můžete zvolit úplně jinou obchodní strategii, někde na půl cesty mezi podsekáváním cen a přemrštěnými cenami.

Shutterstock

Zavedená fotobanka pro fotky a ilustrace, ale video obsah se tam taky prodává velmi dobře. Pokud na Shutterstocku ještě nemáte účet, budete muset složit přijímací test. Překvapivě je jedno jestli v něm projdete s fotkami, ilustracemi nebo videem.

V současnosti se Shutterstock přetahuje s Pond5 o přední pozici v prodeji footage videa.

Pokračujeme vyšší střední třídou:

Fotolia

Snadné nahrávání, ale nevyplatí se nahrávat 4K rozlišení, dokud se něco nezmění (prodávají jej za cenu extended HD licence). Nepodporuje přenos klíčových slov pomocí CSV, ale dokáže si vytáhnou klíčová slova přímo z IPTC metadat video souboru, stejně jako to známe u fotek a ilustrací, pro zapsání klíčových slov je možné použít Adobe Bridge nebo Adobe Premiere. Fotolia má v tomto jedno specifikum, její web si nenačte title z kolonky title, ale description.

iStock

Zoufale nízký podíl z videa od 15% do 20% dělá z této fotobanky zlatý důl spíš pro majitele. iStock tedy výnosnost pro přispěvatele dohání jen počty prodejů. Přidejme nutnost nahrávání přes "ESP video uploading platform", zastaralé rozhraní a skládání testu než vás nechají nahrávat videa. Myslím, že jsou i lepší fotobanky pro vaše začátky.

Následuje nižší střední třída:

123RF

Snadné nahrávání, berou skoro vše, s prodeji už je to trochu horší. Můžete si pro své soubory vybrat ze tří cenových kategorií. V rozhraní si lze nastavit češtinu, i když místy značně kostrbatou, říznutou tu a tam anglickým slůvkem.

Nelze editovat více nahraných souborů najednou, ale podporují CSV, které by vám mělo usnadnit editaci klíčových slov.

Videohive

Plusem je možnost spolupráce s tvůrci hudebního obsahu. Výrazným mínusem jsou nízké prodejní ceny (od 8$/HD formát – rok 2016). Ceny nastavují kontroloři a bohužel málokdy je to víc než zmíněné osmi dolarové minimum.

Velice přísně si vybírají, která videa přijmou a je zde náročná příprava dat pro nahrávání, hlavně v porovnání s nároky ostatních je rozdíl markantní.

Bohužel všechny přípravné práce musíte podstoupit i přesto, že nevíte jestli jste je nedělali zbytečně, protože kontrolor trvá na tom, že tohle video prostě nechtějí. Pokud jste se tedy rozhodli pro tuto fotobanku, potřebujete buď hodně trpělivosti, nebo hodně zkušeností.

Pixta

Přijímají videa maximálně ve Full HD rozlišení. Tu a tam se něco prodá. O něco specifičtější trh než ostatní fotobanky, patrná převaha nákupů japonských/asijských témat. Nejprodávanější videa za květen z top 10: Tokyo city, japonci v ulicích, shinkansen, mikoshi. Je to japonská fotobanka, která před několika lety zavedla i rozhraní v angličtině. Pro prodej videí je potřeba projít přijímacím testem.

Následující fotobanky také přijímají videa, tedy pro úplnost:

Depositphotos

V rozhraní si lze nastavit češtinu, i když místy proloženou anglickým slůvkem. Ne vždy je vše správně přeloženo, i tak to může mnohým pomoci se na stránkách lépe zorientovat.

Dreamstime

Začali s prodeji videa poměrně nedávno. Nová vylepšení pro video přispěvatele se objevují postupně.

CanStockPhoto

Jde nahrát 4K, ale prodává se za cenu HD. Poměrně nepřívětivé rozhraní pro přispěvatele. Není možnost hromadné editace ani CSV, takže zbývá jen nekonečné kopírování klíčových slov okýnko po okýnku.

A na závěr divoká karta:

Videoblocks

Tato fotobanka zvolila pro přispěvatele zajímavou strategii. Nabízí 100% podíl z prodaného video obsahu. Samaritáni to však nejsou, o jejich konceptu třeba někdy příště.

Je často zmiňována jako dobré místo na prodej videa, u mnohých se řadí někde okolo 2-4 místa ve výdělku, proto je zde také uvedena. Nepatří ke klasickým fotobankám. Přestože prodává i jiné typy médií, videa jsou jediné, co tam má smysl prodávat.

Srovnávací tabulka požadavků jednotlivých fotobank

  Formát Délka Fps Kodek Max. velikost Min. rozlišení
Pond5 MOV, MP4,
M2TS, MXF,
R3D (+ MOV náhled)
max 60 s
(po domluvě i víc)
23.976, 24, 25, 29.97, 30, 60 H.264, Apple ProRes, Photo JPEG a Animation, PNG (pro průhlednost) 3 GB,
rozlišení nad HD 5GB,
6GB pro R3D
720x480
Shutterstock MOV 5-60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 H.264, Apple ProRes, Photo JPEG, Motion JPEG, DVCPro, ProRes 422 / 422 HQ / 4444, PNG (pro průhlednost) 4GB 640x480
Fotolia MOV, MP4, MPG, AVI 5-60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 PNG (pro videa s průhledností)
H.264 a všechny standardní
3,9GB 1280×720
123RF MOV, WMV, MP4, AVI, M2TS 120 s standardní standardní 4GB 1280×720
Videohive MOV, MP4 min 5 s,
seamless loop min 2s
standardní H.264, Apple ProRes 422, Photo JPEG, PNG + Alpha 3GB 1280x720
Depositphotos ASF, AVI, DV, FLV, MOV, MPEG/MPG, WMV 3-60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94, 60 Photo JPEG, Motion JPEG A/B, DV, HDV, DVCPRO, H.264/AVC, DivX, Xvid, svq1, MP42, MP43, MPG4, MP4V, M4S2, MPEG-1, MPEG-2; WMV2, WMV3, FLV 2GB 320x240
Dreamstime MOV max 30 s standardní Photo JPEG, Motion JPEG X X
CanStockPhoto MOV 5-30 s standardní standardní 2GB X
iStock MOV 5-60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30 Photo JPEG 5GB 1280x720
Pixta MOV 5-60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 59.94, 60 Photo JPEG, Motion JPEG A/B, H.264, ProRes 422 HQ, ProRes 422, Animation (pro průhlednost) 2GB 720×480
Videoblocks MOV max 60 s 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 48, 50, 59.94, 60 Photo JPEG, Motion JPEG A/B, H.264, ProRes 422, ProRes 4444, DNxHD, Animation/PNG (pro průhlednost) 2GB, 4GB pro 4K 1280x720
  Rozkliknutím názvu fotobanky se dostanete na jejich stránky s požadavky na video.

Tabulka je sestavena z oficiálních údajů fotobank, ať už jde o web či vyjádření představitelů dané fotobanky. Bohužel ne všechny fotobanky dostatečně často aktualizují své požadavky pro videa, takže průběhem času se může reálný stav lišit. Detailnější informace budou zveřejněny v jednom z následujících rozšiřujících článků (už je napsán, zveřejněn bude brzy).

Obecně lze říct, že nejuniverzálnější formát footage videa je takzvaný kontejner MOV se standardním kodekem ("Photo JPEG" pro progressive/noninterlaced video, "Motion JPEG" pro interlaced video), standardní snímkovou frekvencí (25, 29.9, 30 fps), v délce 5–30 sekund a v rozlišení Full HD (1920x1080). Podrobněji, proč je zrovna toto nejlepší nastavení bude rozebráno v dalším článku.

Pokud se chcete pustit do oblasti 4K videí, pak může být rozlišení ještě větší. Je také potřeba počítat s tím, že ne všechny kodeky musí podporovat 4K a +4K rozlišení.


Snímková frekvence neboli fps (frames per second) znamená počet snímků, které se přehrají za sekundu. Pokud natáčíte na videokameru, je lepší ponechat výchozí hodnotu snímkové frekvence. U animací je to na vás.

V současnosti se nedá říct, která snímková frekvence se lépe prodává. Více o normách na fóru.

Možná se ptáte, co je to 4K rozlišení? Termín 4K se používá pro videa s šířkou rámečku okolo 4 tisíc pixelů (3840x2160, 4096x2160 a podobně). Logicky se prodává dráž než nejčastější rozlišení Full HD (1920x1080). Má ovšem vyšší nároky, jak při zpracování, tak přehrávání.

Lze jít ještě výš nad 4K rozlišení? Ano, existují i vyšší rozlišení videa, jako například 6K nebo 8K. Někdy souhrnně označované jako +4K rozlišení.
Jsou fotobanky, na kterých i tato, v současnosti spíš extrémní, rozlišení můžete bez problémů prodávat. Z výše uvedených se jedná o Pond5 a Videohive.

Kam a proč nenahrávat 4K? U Fotolie a CanStockPhoto sice vyšší rozlišení než-li HD projde kontrolou, ale následně se prodává pouze za ceny HD u CanStockPhoto a HD extended licence u Fotolie. Na iStock a Pixtu nemá cenu 4K rozlišení nahrávat, neboť jej stejně nepřijímají.

  4K 6K 8K
Pond5 ANO ANO ANO
Shutterstock ANO NE NE
Fotolia ANO*** NE NE
123RF ANO NE NE
Videohive ANO ANO ANO
Depositphotos ANO NE NE
Dreamstime ANO NE NE
CanStockPhoto ANO** NE NE
iStock NE NE NE
Pixta NE NE NE
Videoblocks ANO NE NE
  **prodávají je za ceny HD rozlišení
***prodávají je za ceny HD extended licence

Má cenu tvořit videa v nižším rozlišení než Full HD (1920x1080)? Z dlouhodobého hlediska určitě ne, vyšší rozlišení je lepší, zákazník si může provést zmenšení vždycky. Postupně i fotobanky upouštějí od přijímání nižších rozlišení, nakonec byste možná ani neměli kam nahrávat. Pokud tedy máte starou kameru natáčející v příliš nízkém rozlišení, raději se poohlédněte po nové výbavě.

Existuje editorial (reportážní) footage video? Ano, systém editorial footage je vcelku podobný jako u fotografií (viz. heslo editorial licence). Editorial videa provozují Shutterstock, 123RF, Depositphotos, Dreamstime. Dále také Pond5 pokud v poznámce upozorníte editora.

Používá se u footage videa model/property release? Ano, opět to funguje obdobně jako u fotografií či ilustrací, více v článcích o Model release a property release.

Můžu nahrávat videa včetně klíčových slov? Klasičtí fotobankéři jistě znají IPTC tagy pro zapisování klíčových slov a popisků do obrázků, nic takového bohužel ve footage odnoži zatím nefunguje (vyjma Fotolie). Můžete vymýšlet klíčová slova znova a znova z hlavy. Dělat si poznámky do textových souborů nebo formou IPTC do obrázků (umožňuje StockSubmitter) a pak ručně kopírovat na weby fotobank. Nebo využít možnosti CSV, kterou některé fotobanky nabízejí.

CSV je zkratka pojmu comma-separated values. Jak už název napovídá, jedná se o jednoduchý textový soubor s hodnotami oddělenými čárkami. Obsahem těchto hodnot budou klíčová slova, popisky k vašim videím a případná další data, která fotobanka vyžaduje. Pokud bude vše ve správném formátu, nahráním jednoho CSV vám fotobanka otaguje všechna nahraná videa, tak jak jste zamýšleli. K editaci CSV lze využít editační program, který je schopný pracovat s excelovskými tabulkami (MS Excel, Libre Office Calc).

Jak tedy videa na fotobanky dostat? Buď nahráním přes FTP (File Transfer Protocol), v tom případě budete na upload potřebovat FTP klienta (například Total Commander, FileZilla). Nebo rovnou přes web fotobanky, což ovšem z uvedených umožňuje jen Pond5, Videohive, Videoblocks a iStock. Pokud máte videí opravdu hodně, může pro vás být zajímavé poslat fotobance fyzické datové uložiště (DVD, flash disk), když vám takovou možnost nabídnou.

  FTP přes WEB CSV hromadná editace videí
Pond5 ANO ANO ANO ANO - formou template (šablony)
Shutterstock ANO NE ANO ANO
Fotolia ANO NE NE ANO
123RF ANO NE ANO NE
Videohive ANO ANO NE NE (nahráváni po jednom "projektu")
Depositphotos ANO ANO ANO ANO
Dreamstime ANO NE ANO (pro MR) NE
CanStockPhoto ANO NE NE NE
iStock NE ANO NE ANO
Pixta ANO NE ANO ANO
Videoblocks ANO ANO ANO ANO

Jak vidno, FTP je nejjistější způsob, jak uploadovat.
U některých fotobank se může postup i adresa, kam nahrávat přes FTP, lišit od toho, jak se nahrávají fotky a ilustrace. Uvádím stručný přehled.

Pokud není uvedeno jinak, přihlašovací jméno a heslo pro FTP jsou shodné s údaji pro přihlášení do webového rozhraní.

Fotobanka Adresa FTP serveru, přihlašovací jméno a heslo
Pond5 ftp.pond5.com
Přejdete do sekce Account > FTP. Zde vidíte své přihlašovací jméno a zvolíte si heslo pro FTP.
Shutterstock ftp.shutterstock.com 
Fotolia submit.fotolia.com
Informace o FTP naleznete pod odkazem Upload file(s) v sekci Contributor area. Select your upload method - zvolte FTP upload. Zde vidíte své přidělené přihlašovací jméno (IDENTIFICATION) a heslo (PASSWORD).
123RF footage.ftp.123rf.com
Videohive ftp.marketplace.envato.com
Uživatelské jméno je stejné.
Heslem je API Key. Ten vygenerujete v sekci Settings>API Keys.
Generate another API Key - zvolte libovolný Label a stiskněte Generate API key. Vygenerované heslo se vám objeví v Your API Keys.
Depositphotos ftp.depositphotos.com
Dreamstime upload.dreamstime.com
Nahrávání je nejprve nutné povolit na webu - sekce Management Area / FTP Upload, kde se také dozvíte své přihlašovací jméno pro FTP.
Data je poté potřeba nahrát do složky "video".
CanStockPhoto ftp.canstockphoto.com
iStock Neumožňuje FTP
Pixta eu-ftp.pixta.jp
V sekci Upload & Submit>Upload zjistíte své přihlašovací údaje.
Videoblocks Adresa FTP na VideoBlocks je proměnlivá a přechodná.
Přiřadí se až v případě potřeby, oznámí adresu i přihlašovací údaje a ty platí po dobu 48 hodin. Zažádá se tlačítkem v uploadu a ihned se zobrazí potřebné informace.

Jak je to se zvuky v nahrávaných videích?

Lepší je nahrávat footage videa bez zvuku, ten si tam dodá kupec sám. Navíc málokdy je zvuková stopa z obyčejného mikrofonu u kamer dostatečně kvalitní.

Pokud byste přece jen chtěli nahrát video i se zvukem, lze to v případě, že:

  1. Se jedná o přirozený zvuk, patřící do scény (zurčení potůčku, bouřka) nepodléhající autorským právům.
  2. Jste autorem zvukové stopy a fotobance to patřičně doložíte.

V žádném případě nesmí být součástí footage videa cizí zvuková stopa ani reprodukovaná hudba (např. kolotoče a jiné zábavní akce, rádio hrající na pozadí).

Speciální případ je Videohive. Platí vše výše uvedené, navíc je možné ve svých videích použít hudbu autorů z přidruženého Audiojungle.
Je však nutné zachovat audio-vodoznak! A odkazovat pod videem na autora hudby.
Recipročně může odkazovat i on na vaše video. Zjistěte si, zda smíte ozvučit své video autorovou hudbou, buď rovnou z jeho profilu nebo slušným dotazem.

Tvorba video obsahu

Jaké je možné použít placené editační programy? Mezi nejpoužívanější patří Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, AVID, Sony Vegas a spousta dalších.

Jaké je možné použít neplacené editační programy? Pro práci se samotným videem je nepřekonatelný VirtualDub. Bohužel pracuje jen s kontejnerem avi. Takže pro fotobanky je potřeba zajistit ještě převod do mov. K převodu lze využít například FormatFactory nebo XMedia Recode.

Videa můžete natáčet klasickou kamerou, digitálním fotoaparátem, můžete vytvářet animované sekvence ze svých grafik a nebo je generovat softwarově (fraktály, 3D, ...). O tom všem ještě bude v tomto seriálu řeč.

Footage video má široké uplatnění. Od reklamních klipů (ProSieben Maxx) po filmy (21 Jump Street a slow motion explodující meloun, James Bond 007 - Skyfall a 3D medúzka). Ve všech případech si ušetřil kupec čas. Nemusel řešit najímání člověka na jeden záběr v prvním případě, ani to kdo bude uklízet po melounové explozi, a v posledním případě nemusel ztrácet drahocený čas čekáním, až proplavou designérovi digitální medúzy před objektivem tím správně elegantním stylem.

Už ze své podstaty může být footage video použito jako prvek v celkové kompozici, ať už jako pozadí, popředí, nějaký ten detail nebo prostřih pro dokreslení atmosféry (každý jistě viděl film, který se prostřihy snažil vytvořit dojem, že se děj odehrává jinde než ve sterilních ateliérech). A ano, právě proto chtějí fotobanky videa, která mají atmosféru a/nebo příběh, ale není to pravidlem, footage video může sloužit i samo o sobě jako doprovodný dekorační prvek (třeba promítaný za zády populárního zpěváka nebo pro ukrácení volné chvíle v modernějších čekárnách). Teď už si možná umíte představit, kde všude by mohl váš budoucí kupec videa použít a jistě vás napadne nepřeberné množství dalších možností. Video je všude kolem nás.

Takže žádné dlouhé seriály, nezapomeňte, musíte se se svým videem vlézt do 60 sekund a méně (kompilace footage videí).

Kdy tedy začít?

Videobankovnictví je, a asi ještě nějakou dobu bude, trochu divoký západ, spousta věcí se poměrně rychle mění.

Nejlepší je tedy začít s nahráváním vaší video tvorby co nejdřív a být u toho.

Pokud jste se rozhodli pro videobankovnictví, jistě vám přijdou k duhu i další články na toto téma, které můžete očekávat již brzy.

Autorka textu: Soim


Komentáře


Gravatar
27. červen 2016, 07:39 Anika
Super, díky, díky a ještě jednou díky, těším se na další pokračování.
 
Gravatar
27. červen 2016, 11:02 Tadeas
Super!! Díky za strávený cas nad sepsáním článku :)
 
Gravatar
2. červenec 2016, 18:47 Petr Štěpánek
Pando super článek jen tak dál, bude i něco o tom co je třeba upravovat (barvy, doostření atd) před tím než se pošle do FB?
 
Gravatar
12. červenec 2016, 16:40 Marian
Super clanok!
Mala poznamka - iStock uz prijima aj 4K video...
 

Přidej komentář
Pokud se chcete na něco zeptat, vyhledejte/zapište svůj dotaz na fotobankovém diskuzním fóru.

27. březen, 2017

Výdělky ve fotobankách 2016

Po zveřejnění základních statistik je na řadě detailnější rozpitvání výdělků českých fotobankéřů v zahrničních microstock fotobankách. Nejinak tomu bude i letos. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2016

Napsáno 24. březen, 2017 v sekci Fotobankový průzkum
Letos jsem z nedostatku času vyškrtal některé otázky z průzkumu, povětšinou to byly takové, jejichž odpovědi se moc neměnily. Průzkumu se zúčastnilo trochu méně respondentů (132), ale i tak si myslím, že mají výsledná data zajímavou vypovídací hodnotu. Pojďme se podívat, jak to dopadlo. Více...

Úprava zvuku videa aplikací Audacity

Napsáno 13. srpen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Při přípravě videí pro fotobanky je často zapotřebí úprava zvuku zvukovým editorem. U některých videí se sice bez zvuku obejdeme, ale jsou případy, kdy je zvuk nutností a nahrávku nám může znehodnotit hluk větru, šum či hudba na pozadí. Běžnému fotobankéři se zpravidla nevyplatí pořízení profesionálního nástroje, jakým je Adobe Audition. Proto se dnes podíváme na alternativu, open source program Audacity, verze 2.1.2. Je k dispozici pro Windows, Mac i Linux a je plně lokalizován do češtiny. Více...

Proč nám vadí prokládání u videa?

Napsáno 18. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Prokládání nám komplikuje život v tom, že na PC nemá opodstatnění, ale kvůli televiznímu přenosu se stále ještě používá a je velmi obtížný vzájemný převod. Tento text berte jako první dodatek k seriálu o prodeji videí ve fotobankách. Více...

Jak na průhlednost, seamless loop a time-lapse ve videích

Napsáno 12. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
V posledním dílu seriálu "Videa pro fotobanky" se podíváme na tři zajímavé metody tvorby videa - několik možností řešení průhlednosti, postupy a nástroje pro vytvoření seamless loop (nekonečné smyčky) a tvorbu časosběrného videa (timelapse). Více...

Editace videa programem VirtualDub

Napsáno 11. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Program VirtualDub patří už léta mezi klasiku pro úpravu videí. Nejedná se přímo o střihový program, kterým byste mixovali klipy do celovečerního filmu. Ale to u fotobank nepotřebujeme, střih potřebujeme jen k odstranění nežádoucích částí záznamu z kamery. Větší přínos pro nás má VirtualDub jako obrazový filtr. K dispozici jsou nejen vestavěné filtry (pro úpravy jako změna jasu, barvy, překlápění, přidání vodoznaku, motion blur), ale na internetu jsou k nalezení velká kvanta pluginů do VirtualDub. Jako např. výborný filtr Deshaker, který dokáže stabilizovat roztřesený obraz až zázračně. Více...

Konverze videa nástrojem XMedia Recode

Napsáno 29. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Videa jsou komplexní soubory, které mohou obsahovat obrazovou stopu (stream, datový proud), zvukovou stopu nebo titulky. Stop stejného typu může být i více, např. zvukové stopy ve více jazykových verzích. Video v nějakém formátu (soubor s příponou MOV, AVI, MP4) se nazývá kontejner. Stopy v něm obsažené mohou být v nějakém komprimovaném tvaru (JPEG komprese, mezisnímková komprese, nekomprimovaný RGB). V záhlaví stopy je informace o kodeku, kterým lze stopu dekódovat (XVid, DivX, H.264, Motion-JPEG). Více...

Požadavky fotobank na formát videa

Napsáno 28. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Každá fotobanka má trochu jiné požadavky na videa. Mezi ty základní patří formát, rozlišení, datová velikost a délka videa. Některé přijímají editorial (zpravodajská) videa, jiná ne. Liší se také v možnosti nahrávání videa na jejich web. Na všechny tyto aspekty nahrávání videí na jednotlivé fotobanky se nyní podíváme. Více...

Tvorba videa pro fotobanky

Napsáno 27. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Videa se na fotobankách neprodávají tak často jako fotky či ilustrace, ale jejich ceny jsou podstatně vyšší a tak mohou být pro mnohé zajímavější oblastí tvorby. Minimálně jsou dobrým zpestřením portfolia, když vás vaše tvorba již omrzela. Výhodou videí může být pro mnoho autorů to, že fotobanky berou videa poměrně ochotně a málokteré video vyhodí. Více...

Prodej videa ve fotobankách

Napsáno 23. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Prodáváte na fotobankách fotky, ilustrace nebo vektory? Chtěli byste zkusit rozšířit portfolio o nový typ obsahu? Jste tvůrce video obsahu a hledáte odbyt pro své klipy? Zkuste prodej footage videa na fotobankách. V následujících dnech zde bude publikován šestidílný podrobný seriál o tvorbě videa pro fotobanky, jehož autorem je Panda Wild. Toto je jeho úvodní díl, který pro vás pro změnu napsala Soim. Více...

Výdělky ve fotobankách 2015

Napsáno 25. březen, 2016 v sekci Fotobankový průzkum
Po zveřejnění základních výsledků fotobankového průzkumu přichází - tak jako každý rok - detailní rozpitvání výdělků českých a slovenských fotobankéřů. Snadno si tak můžete ověřit, jestli vyděláváte ve fotobankách více, či méně než průměrný respondent mého průzkumu. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2015

Napsáno 18. březen, 2016 v sekci Fotobankový průzkum
Letos to je už šestý ročník fotobankového průzkumu, jehož výsledky si právě prohlížíte. Oproti loňsku se jej zúčastnilo trochu méně fotobankéřů (149 oproti loňským 163), ale věřím, že i tak budou výsledky zajímavé. Letos jsem přidal snad jen jednu novou otázku a několik dalších jsem přeformuloval. Ale pojďme se podívat, jak to vše dopadlo: Více...

Rozhovor s úspěšným anonymním fotobankéřem

Napsáno 06. březen, 2016 v sekci Fotobankové příběhy
Krátce poté, co jsem spustil letošní fotobankový průzkum (mimochodem, pokud jste ještě nevyplnili anonymní dotazník pro letošní fotobankový průzkum, učiňte tak co nejdříve, děkuji!), mi napsal jeden z respondentů, protože špatně odpověděl na jednu z otázek - chtěl svou odpověď v dotazníku upravit, protože si myslel, že by to mohlo ovlivnit výsledné statistiky. Trochu jsem se podivil a zapochyboval, ale při hledání příslušného záznamu ve výsledcích průzkumu mi to došlo - jednalo se totiž o fotobankéře ze skupiny Top10, tedy byl to jeden z nejúspěšnějších českých fotobankéřů s opravdu velkými fotobankovými výdělky. Dotyčný se mi na konci emailu ještě omluvil, že se nepodepsal, protože by chtěl zůstat v anonymitě (což zcela chápu). Více...

Rozhovor s Petrem Štěpánkem, fotobankovým food fotografem

Napsáno 07. duben, 2015 v sekci Fotobankové příběhy
Petr mě oslovil asi před rokem, začínal s fotobankami a chtěl poradit se Shutterstockem. Třikrát jej odmítli a pak se mi už neozval. Až půl roku na to mi napsal děkovný email - jeho příběh měl šťastný konec - na Shutterstock se na počtvrté dostal, v současnosti má jeho portfolio několik tisíc fotografií a fotobanky mu generují nezanedbatelný měsíční příjem. Jsem vždy velmi nadšen, když se takový příběh ke mě dostane, a proto bych se s vámi rád o něj podělil v tomto rozhovoru. Více...

Výdělky ve fotobankách 2014

Napsáno 23. březen, 2015 v sekci Fotobankový průzkum
Přichází nedílná a nejvíce očekávaná součást mého fotobankového průzkumu - podrobný přehled výdělků v microstock fotobankách za rok 2014. Statistiky a srovnávání výdělků grafiků, fotografů, amatérů, profíků, fotobankových začátečníků i ostřílených fotobankéřů. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2014

Napsáno 22. březen, 2015 v sekci Fotobankový průzkum
Jubilejní pátý ročník fotobankového průzkumu zdárně proběhl s rekrodní účastí - celkem se ankety zúčastnilo 163 respondentů. Věřím, že díky novým otázkám (používané aplikace, zdroje inspirace) bude pro vás další tvorba pro fotobanky ještě zábavnější a snazší. Více...

Rozhovor s Magdou

Napsáno 04. září, 2014 v sekci Fotobankové příběhy
S Magdou jsem se poprvé potkal na fotobance Dreamstime, kde mi sama napsala pozdrav, jakožto reakci na mé nováčkovské představení v diskusním fóru - registrovala se na tuto fotobanku o půl roku dříve než já. Následně jsem jí zavalil spoustou svých otázek na fotobanky a jejich fungování, stala se tak pro mne fotobankovým guru. Až později na českém fotobankovém diskusním fóru jsem zjistil, že nejen pro mě. Více...

Výdělky ve fotobankách 2013

Napsáno 25. březen, 2014 v sekci Fotobankový průzkum
Po roce opět přicházím s konkrétními statistikami výdělků z prodejů fotografů a ilustrátorů v zahraničních fotobankách. Následující informace jsou získány z anonymního dotazníku, ve kterém čeští a slovenští fotobankéři hodnotili své prodeje ve fotobankách za rok 2013. Z původních 128 respondentů jsem musel v některých srovnání část vynechat kvůli chybějícím údajům. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2013

Napsáno 17. březen, 2014 v sekci Fotobankový průzkum
I letos proběhl fotobankový průzkum (byl to již čtvrtý ročník) mezi českými (a samozřejmě také slovenskými) grafiky, fotografy, videotvůrci, kteří prodávají svou tvorbu na zahraničních microstock fotobankách. Dnes se podíváme na první výsledky této anonymní ankety, později přibude také článek s detailnějším rozborem výdělků. Více...

Oplatí sa fotiť pre fotobanky v roku 2014?

Napsáno 27. leden, 2014 v sekci Fotobankové příběhy
V Júni tohoto roku to budú 3 roky čo prispievame do fotobánk. Rád by som sa s vami podelil o náš príbeh. O fotobankách sme vedeli už dlhšie, ale čas dozrel v Júni 2011, keď sme sa zaregistrovali a vybrali z našeho portóflia cca 10 fotiek a skúšobne ich nahrali do BIG 5 fotobánk a vyrazili na víkend do Karlových Varov na filmový festival. V nedelu sme sa vrátili domov. Poschvalovali nám fotky a dokonca sme zarobili prvé doláre. Více...

Výdělky ve fotobankách 2012

Napsáno 25. březen, 2013 v sekci Fotobankový průzkum
Jaké jsou skutečné výdělky fotografů a grafiků ve fotobankách? Jak se liší výdělky amatérů od profesionálů, grafiků od fotografů, začátečníků od pokročilých a veteránů? Jaké jsou výdělky těch nejlepších? Kolik vám dokáže vydělat jedna fotka nebo vektorová ilustrace za rok ve fotobance? Na všechny uvedené otázky odpovídám v tomto článku, který vznikl podrobněším zpracováním dat z fotobankového dotazníku za rok 2012. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2012

Napsáno 11. březen, 2013 v sekci Fotobankový průzkum
Tento rok byla účast v mém průzkumu mezi českými (a slovenskými) uživateli fotobank slabší. Ale i tak jej vyplnilo pěkných 111 respondentů a tak doufám, že sebraná data budou schopná o něčem vypovídat. Loňská vysoká účast byla způsobena odkazem z facebookových stránek fotobanky Pixmac, což bohužel také zapříčinilo jisté zkreslení výsledků. Letos se nic takového nekonalo a tak by měly data lépe odpovídat skutečnosti. Více...

Půl roku ve fotobankách

Napsáno 10. únor, 2013 v sekci Fotobankové příběhy
Jmenuji se Tomáš Mikula a rád bych se s vámi podělit o zkušenosti z mého prvního půl rok na trhu se stock fotografiemi. Začalo to na začátku minulého roku, kdy jsem se začal zajímat o to, co to vůbec microstock je. V té době mi paradoxně nebylo ještě ani 18let. V říjnu minulého roku se situace změnila a konečně jsem udělal první kroky, které vedly k prvním prodejům. Více...

Ranní výlet za fotkou

Napsáno 09. prosinec, 2012 v sekci Fotobankové příběhy
Nejsem typ, který fotí pro mikrofotobanky. Spíš si fotím, co chci a co kolem sebe vidím a pak některé snímky nahrávám na mikrofotobanky. Fotografování mám prostě jako koníček, který mě baví a vyplňuje mi volný čas. A jelikož dalším koníčkem je například turistika, či geocaching, kloudně se dají skloubit. Naštěstí má druhá polovička je na tom podobně a tak si výlety do přírody užíváme většinou spolu. Ač přítelkyně sama nefotí, je k mému koníčku povětšinou tolerantní. Někdy si vysloužím fotkou pochvalu, jindy kritiku a někdy i výsměch. Jako například u autoportrétu v ranní mlze. Více...

Petrův fotobankový příběh

Napsáno 06. prosinec, 2012 v sekci Fotobankové příběhy
Jmenuju se Petr a toto je můj fotobankový příběh. V době, kdy jsem hledal jiné zdroje příjmu kromě svého zaměstnání jsem byl s manželkou na dovolené na maltě (tzn. předělávali jsme koupelnu a kuchyni svépomocí) a počasí nám vyšlo opravdu krásné. Bylo léto 2009 a oba jsme také přestali kouřit, protože jsme se dozvěděli, že jsme těhotní, teda hlavně žena, ale nesmějte se, oba jsme přibrali (a já mám ještě teď váhu po porodu). Od září jsem opět nastoupil do práce, učitel zedníků na praxe. Více...

Nekopírujte, jinak vám zruší na fotobance účet

Napsáno 12. listopad, 2012 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Na začátku října mě jeden čtenář upozornil na podezřelé portfolio na fotobance Shutterstock, které mělo až nápadně podobné ilustrace jako to moje. Podíval jsem se na něj, a bylo to tak - portfolio obsahovalo asi 250 ilustrací, z nichž polovina byly moje hodně přesné napodobeniny a jejich variace. Na první pohled nebylo mnohdy ani poznat, zda to jsou předělané ilustrace, nebo úplné kopie. Majitelem portfolia byl nick "foto1883" a na Shutterstocku byl zaregistrován od roku 2012 - což myslím také trochu vypovídalo o tom, že to nebylo nechtěné pochybení autora. Více...

Co kreslit a fotit během roku pro fotobanky?

Napsáno 15. říjen, 2012 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Tak to je zapeklitá otázka. Na jednu stranu je výhodné tvořit obrázky s tématy, které se prodávají pořád - například jídlo, životní styl, průmysl, v případě ilustrací pak ikony, abstraktní pozadí, webové elementy. Na druhou stranu ale stojí za to, věnovat se také sezónní tématice - mám na mysli zejména svátky. Prodávájí se sice jen v určitém období v roce, ale o to masívněji. Více...

Výdělky fotobankéřů za rok 2011

Napsáno 13. duben, 2012 v sekci Fotobankový průzkum
Na základě dat z fotobankového dotazníku za rok 2011 jsem vygeneroval následující zajímavé statistiky o reálných výdělcích českých fotobankéřů v zahraničních microstock fotobankách. Oproti loňskému ročníku (pro porovnání doporučuji přečíst výsledky z loňského roku: Jaké jsou výdělky českých fotografů a grafiků ve fotobankách) jsem přidal pár dalších zajímavých statistik. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2011

Napsáno 28. březen, 2012 v sekci Fotobankový průzkum
Letos se fotobankového průzkumu zůčastnilo rekordních 155 fotobankéřů (to jest o 54 více než loni). Zásluhu na tom mají zejména facebookové stránky české fotobanky Pixmac, neboť tam uveřejnili odkaz na tento dotazník a tím znatelně přibylo respondentů (asi tak jedna třetina). Více...

Jste grafik který hledá práci? Zkuste kreslení (focení) pro fotobanky (brigáda, přivýdělek nebo práce na plný úvazek)

Napsáno 31. leden, 2012 v sekci Jak začít
Na internetu každou chvíli nacházím inzeráty, ve kterých grafici hledají práci. Rád bych jim doporučil jeden zdroj příjmů, díky kterému budou nezávislí, svobodní, můžou pracovat z tepla domova a když jim to půjde dobře tak i finančně dobře zajištění. Jde o kreslení pro fotobanky. Více...

Mikrofotobanky 2011 - průzkum mezi fotografy a grafiky

Napsáno 03. leden, 2012 v sekci Fotobankový průzkum
Po zdařilém prvním ročníku mikrofotobankového průzkumu je na řadě ročník druhý, který bude doufám ještě zdařilejší. O co vlastně jde? Loni jsem se rozhodl zmapovat českou fotobankovou sféru - zjistit, kolik je tu asi tak grafiků a fotografů, kteří prodávají své výtvory v zahraničních microstock fotobankách, kolik vydělávají, jak mají velká portfolia, na kterých fotobankách se jim nejlépe prodává a další zajímavé informace. Více...

Recenze knihy How to make money from your digital images

Napsáno 29. září, 2011 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Po delší době jsem si konečně našel čas a přečetl si další knihu o fotobankách a prodeji fotek v nich. Tentokráte se jednalo o starší titul (byl vydán v roce 2008) a tak mě zajímalo jak moc se svět fotobank za ty tři roky změnil. Více...

Recenze knihy Microstock Money Shots

Napsáno 19. září, 2011 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Microstock Money Shots: Turning Downloads into Dollars with Microstock od autorky Ellen Boughn je první kniha o microstock fotobankách, kterou jsem četl. V té době to byla docela novinka (vyšla v srpnu 2010) a docela se mi líbila. Autorka Ellen Boughn, je ve světě fotobank poměrně známá osobnost - v oboru je již přes třicet let, pracovala pro několik fotobank a sama jednu z nich založila (After-Image). Možná jste četli některý z článků na jejím Dreamstime blogu nebo na blogu o focení a fotobankách, který sídlí na její doméně. Více...

Zahraniční knihy o fotobankách

Napsáno 12. září, 2011 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Chcete-li snadno a rychle načerpat informace o tématu, která vás zajímá, ale o kterém toho moc nevíte (ať už je to programovací jazyk, software, nebo cokoliv jiného), tak mezi nejpohodlnější a nejrychlejší způsoby patří kniha - vše v ní máte přehledně popsáno a můžete si to prostudovat například cestou z práce nebo večer v posteli. Více...

Fotobanky a já, aneb jak to všechno začalo

Napsáno 06. září, 2011 v sekci Jak začít
S fotobankami pracuji již déle než 5 let - od počátku jako fotograf přispěvovatel, který na fotobankách prodává své fotografie, později jsem přidal i vektorovou grafiku a po několika letech jsem okusil i druhou stránku fotobank - začal jsem je používat jako zákazník a uživatel, který tam nakupuje. Všechno to ale začalo mnohem dříve... Více...

Jaké jsou výdělky českých fotografů a grafiků ve fotobankách

Napsáno 19. srpen, 2011 v sekci Fotobankový průzkum
Reálné výdělky z fotobank – nejdůležitější otázka, jejíž odpověď zajímá většinu fotografů a grafiků, když přijde řeč na možnost prodávat fotografie a vektorové ilustrace v zahraničních microstock fotobankách. Mimochodem to byl také jeden z důvodů, proč jsem se pustil na začátku roku 2011 do fotobankového dotazníku. Po zveřejnění výsledků jsem se zaměřil do detailního prozkoumání výdělků českých fotografů a ilustrátorů. V tomto článku si můžete konečně ověřit, zda se fotobanky vyplatí a kolik se na nich dá opravdu vydělat. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu

Napsáno 17. srpen, 2011 v sekci Fotobankový průzkum
V lednu 2011 jsem poprvé uskutečnil velký dotazníkový průzkum mezi českými prodejci v zahraniřních fotobankách s cílem zjistit nějaké informace (zajímalo mě zejména kolik jich je, kde prodávají a jaké jsou jejich výdělky). Celá anketa byla přísně anonymní a celkem měla poměrně velký úspěch - více než 100 respondentů! Nyní je načase seznámit vás s prvními výsledky. Více...

Danění příjmů z fotobank

Napsáno 28. duben, 2011 v sekci Prodej fotek a ilustrací ve fotobankách
Pokud vyděláváte pravidelně ve fotobankách na prodeji svých fotografií a ilustrací, pak byste neměli zapomenout své zisky zdanit - zahrnout je do svého daňového přiznání, které odevzdáváte na konci března. Více...

Jak začít prodávat fotky a ilustrace ve fotobankách

Napsáno 28. duben, 2011 v sekci Jak začít
Již jste slyšeli o tom, že v některých fotobankách berou a prodávají fotografie a další výtvory i od naprostých amatérů a že si lze tak vcelku slušně přivydělat? A teď přemýšlíte, zda to zkusit či nikoliv? V tom přípdě je tento úvodní článek určen přímo pro vás. Více...

Prodej fotek a ilustrací

Poslední diskuse

Nová témata na diskusním fóru:

Nejlepší fotobanky

Seznam těch nejlepších fotobank, setříděn podle výše výdělků:

Shutterstock Shutterstock
Dreamstime Dreamstime
Fotolia Fotolia
iStockphoto iStockphoto
BigStock BigStock
123RF 123RF
Graphic Leftovers Graphic Leftovers
Depositphotos Depositphotos
Pond5 Pond5

Více informací →

Newsletter

Přihlašte se k odběru občasného newsletteru s přehledem dění kolem fotobank

Fotobanky na Facebooku

Spoustu drobnějších zpráv píšu jen na Facebook.