Konverze videa nástrojem XMedia Recode
Videa jsou komplexní soubory, které mohou obsahovat obrazovou stopu (stream, datový proud), zvukovou stopu nebo titulky. Stop stejného typu může být i více, např. zvukové stopy ve více jazykových verzích. Video v nějakém formátu (soubor s příponou MOV, AVI, MP4) se nazývá kontejner. Stopy v něm obsažené mohou být v nějakém komprimovaném tvaru (JPEG komprese, mezisnímková komprese, nekomprimovaný RGB). V záhlaví stopy je informace o kodeku, kterým lze stopu dekódovat (XVid, DivX, H.264, Motion-JPEG).
Obsah seriálu videa pro fotobanky
U videí ještě rozlišujeme, zda jsou prokládaná (interlaced scanning) nebo neprokládaná (progressive scanning). Důvody jsou historické. V počátcích televizního vysílání se obraz přenášel jako celý snímek, tedy podle naší normy 25 snímků po 625 linkách. Ovšem takový obraz blikal (obrazovky měly krátkou dobu dosvitu). Bylo nutno frekvenci zvýšit. To by znamenalo zdvojnásobení šířky přenášeného pásma. Řešení se našlo v přenášení půlsnímků, kdy se jednu dobu přenáší sudé linky a podruhé liché linky obrazu. Frekvence se zvýšila na 50 půlsnímků, bez změny šířky pásma, obraz neblikal a bylo zachováno i dostatečné rozlišení obrazu. Což nám bohužel dnes na PC život dost komplikuje. Linky v půlsnímcích přenášejí obraz v jiném čase, nelze je tedy jen jednoduše sloučit do jednoho obrazu, hrany pohybujících se objektů by byly zubaté.
Na převod do neprokládaného snímkování se používá řada "DEINTERLACE" metod. Nejjednodušší varianty vezmou jen sudé nebo jen liché linky (tedy jeden půlsnímek zahazují), tím se ovšem sníží rozlišení videa. Jiné metody ponechají dvojnásobnou rychlost z půlsnímků a doplní linky ze sousedních půlsnímků interpolací, tím se ale zvýší náročnost dat a hrany jsou stejně zubaté. Nejlepších výsledků dosahují metody, které u proměnlivých částí obrazu použijí jen sudé nebo jen liché linky (sníží rozlišení) a u statických částí použijí obě sady linek, čímž se zajistí vizuálně vysoké rozlišení bez zubů. Prokládaná videa proto fotobanky obvykle odmítají a u kamery je třeba zvolit neprokládaný mód záznamu.
Existuje mnoho programů pro konverzi a editaci videí. Často však je jejich funkčnost špatná nebo možnosti chudé. Jako jedny z nejužitečnějších a ověřených programů pro videa ve Windows lze doporučit XMedia Recode pro konverzi videí a VirtualDub pro úpravu videí, které jsou navíc i zcela zdarma.
Konverze videa s XMedia Recode
XMedia Recode je nástroj pro konverzi videí, s výbornou podporou širokého spektra formátů a kodeků a s možností dávkového zpracování většího množství souborů. Jeho použití nemusí být zpočátku zcela intuitivní a může být někdy nutné obcházet chyby, ale potěšující je, že autor program stále vylepšuje a program je plně v češtině. Následující popis se vztahuje k aktuální verzi 3.3.2.8, kde byla většina starých chyb již vychytána. Popišme si typický případ, konverze formátu videa na univerzální MOV pro fotobanky.
Volbou Soubor/Otevřít (nebo tlačítkem "Ot. Soubor") otevřete jeden nebo více souborů videí. Videa se objeví v seznamu nahoře, spolu s podrobnými informacemi o délce a formátu. Vyberete požadovaná videa (lze myší i klávesnicí; ve starých verzích šlo jen myší shora dolů). Pro tato videa teď budete nastavovat konverzi, proto jejich výběr už dále neměňte.
Ze všeho nejdříve zvolte ve "Formát" cílový formát videa, v našem případě soubor MOV. Změnou se mění i následující přepínače, proto formát už dále neměňte. V přepínačích "TYP VÝSTUPU" zvolte, zda chcete ponechat obraz i zvuk (volba "Obraz a zvuk"), nebo zda chcete zvuk vypustit (volba "Pouze obraz"). Nevadí, když u videa bez zvuku ponecháte volbu "Obraz a zvuk".
Na spodu okna mějte nastaveno "VÝSTUP - Do složky zdroje" a "NEPŘEPSAT". Výstupní videa se budou ukládat do stejných složek, jako jsou vstupní videa. Jméno se ponechá pokud možno stejné, a pokud takový soubor již existuje, výstupní soubor se bude automaticky číslovat (_1, _2), tedy nikdy o nic nepřijdete a program bude udržovat dobrý pořádek v souborech.
Přepněte se na druhou záložku, "OBRAZ". Program umožňuje pracovat s několika obrazovými proudy v souborech. V horní části záložky vidíte dva seznamy stop. Vlevo je seznam stop vstupních souborů a jejich formáty, vpravo seznam stop výstupních souborů s formáty po konverzi. Tato okna ponechte bez povšimnutí a nic neoznačujte ani neodznačujte, budete pracovat vždy s jednou obrazovou stopou. Ve starších verzích programu nebyla možnost vybírat obrazové stopy, program pracoval vždy jen s jednou (a nutno říct, že teď tam ty seznamy dost překážejí).
První přepínač pod seznamy, "Mód", určuje, zda se bude obrazová stopa konvertovat nebo zda se jen zkopíruje na výstup tak jak je. Nejčastěji budete obrazovou stopu konvertovat, ale může se stát, že budete chtít konvertovat jen zvukovou stopu a obrazovou ponechat beze změny, pak byste zvolili "Kopírovat". Konverze jen zvukové stopy, bez konverze obrazu, je daleko rychlejší než plná konverze s obrazem. Nyní pro konverzi zvolte "Převést".
Na druhém řádku vidíte volbu kodeku. Zvolte "Motion JPEG". Správněji by mělo být označení Photo-JPEG, ale jedná se o stejný kodek, jde jen o nastavení jeho parametrů. Počet snímků nechte pokud možno "Zachovat originál". Byla by sice možná konverze na jinou snímkovou frekvenci, ale snímky se při konverzi interpolují. Což při přehrávání videa sice není poznat, ale když se podíváte na jednotlivé snímky, vidíte jak se obrazy ze sousedních snímků mezi sebou prolínají. Pokud vám nevadí změna rychlosti a délky videa, použijte raději ve VirtualDub přímou změnu fps videa, která obraz nekonvertuje.
"Mód barev" zvolte "YUV 4:2:2 Planar 16bpp", který je univerzální jak pro prokládaná videa, tak i pro neprokládaná. Máte-li neprokládaná (progressive) videa, což byste pro fotobanky měli mít, můžete zvolit i mód "YUV 4:2:0 Planar 12bpp", který generuje trochu menší soubory. Měl by u všech fotobank také projít v pořádku (neověřeno).
Položka "Kvalita" určuje kvalitu komprese. Nastavuje se zde číslo 1 až 31, kde 1 je maximální kvalita (největší soubor) a 31 maximální komprese (malý soubor a malá kvalita). Implicitně je přednastavena hodnota 5 a je to i pro fotobanky vyhovující nastavení dobré kvality. Ve starších verzích programu (po verzi 3.2.0.4) fungoval parametr opačně - kvalita se nastavovala v rozsahu 0 až 100, kdy 100 byla nejlepší kvalita, pro fotobanky bylo optimum 90. V pozdějších verzích, až po verzi 3.3.2.0, parametr nefungoval a komprese probíhala vždy s nízkou kvalitou.
Přepněte se na záložku "ZVUKOVÁ STOPA". Nemáte-li vybraný výstup se zvukem, záložku tam mít nebudete. Program opět umožňuje používat v souborech více zvukových stop. Více stop využijete spíše u dabovaných filmů, ale pro fotobanky bude video obsahovat vždy jen jednu nebo žádnou zvukovou stopu. Ovšem můžete zde využít možnost importovat zvukovou stopu z jiného videa nebo ze zvukového souboru (export do WAV souboru provedete konverzí videa na WAV formát). To využijete obzvláště pokud budete chtít zvukovou stopu upravovat ve zvukovém editoru (nejlépe ve vynikajícím editoru CoolEdit Pro, od roku 2003 už to je Adobe Audition) - odstranění šumu či hukotu větru, kmitočtové filtrace, střih, mixování zvuků. Dobré je udržovat si banku svých kvalitních zvukových stop, např. jarní zpěv ptáků, a tyto zvuky k videu přimíchat namísto skutečných zarušených, pro lepší podbarvení atmosféry. Přece jen, hezký kvalitní zvuk více naláká než video bez zvuku.
Opět zde vidíte levý seznam se vstupními zvukovými stopami a pravý seznam s výstupními stopami. Na rozdíl od obrazových stop, program stopy nevybere automaticky a tak musíte v pravém seznamu označit všechny stopy, abyste mohli nastavit jejich výstupní formát. Zde je nectnost programu (jistě bude brzy opraveno) - mají-li stopy různá nastavení konverze a vyberete je, označené parametry konverze nemusí souhlasit s nastavením stop. Musíte přepnout některý parametr, aby se nastavení aktualizovala. Raději si v pravém seznamu zkontrolujte, zda je nastavené to, co opravdu chcete.
Fotobanky vyžadují nekomprimovaný zvuk. Proto v položce "Mód" zvolte "Převést" a v položce "Kodek" zvolte "PCM signed 16-bit Little-Endian".
Přepněte se na záložku "FILTRY/NÁHLED". Máte-li vybráno jedno video, vidíte zde náhled výstupu videa a můžete označovat začátek a konec videa, když ho chcete stříhat (např. odstranit roztřesený konec). Bohužel výběr se špatně označuje, musíte buď myší posouvat ukazatel, nebo šipkami na klávesnici skákat po klíčových snímcích, nebo údaj zadat číselně.
Vlevo se nachází seznam filtrů, které se aplikují na obraz. Jsou zde přednastavené 4 filtry, ale můžete přidat další. Prvním filtrem je "Deinterlace". Dejte si pozor - tento filtr může být implicitně aktivní a pokud nemáte prokládané video, kvalita obrazu by se poškodila (objeví se zuby na hranách). Proto si dobře zkontrolujte, zda má Deinterlace filtr stav "zakázáno".
Druhým filtrem je "Ořez". Ořezáváte okraje shora nebo zdola, rozměr videa se tím zmenšuje. Přepínače "Synchronizace" zajistí, že ořez se provede symetricky. Přepínač "Auto. Poměr" změní udávaný pomět stran tak, aby to odpovídalo ořezu. Tlačítko "Automaticky" vyhledá ve videu černý okraj a ten odstraní. Opačnou funkci má filtr "Rámec". Ten zas naopak přidává okraje kolem videa.
Čtvrtý filtr, "Rozlišení", mění rozměry obrazu. Máte-li vybráno jedno video, přednastaví se zde aktuální rozlišení videa. Máte-li vybráno více videí, přibude přepínač "Změnit velikost obrazu", kterým lze povolit změnu velikosti. Pozornost věnujte položce "Poměr stran". Jedná se o poměr stran, s jakým se video zobrazuje na obrazovce, a to nemusí souhlasit s poměrem stran vyplývajícím z počtu pixelů. Typicky PAL video má rozměr 720x576 pixelů, což je poměr stran 5:4, ale zobrazuje se s poměrem stran 4:3. Fotobanky často vyžadují čtvercový rozměr pixelů, tedy aby poměr stran v pixelech souhlasil s poměrem stran pro zobrazení. Zde budete mít typicky nastaveno buď "Originál", v tom případě se ponechá údaj o zobrazeném poměru stran ze vstupního souboru, nebo vyberete jeden z normalizovaných poměrů stran (mělo by to být 16:9). Volbu "Vlastní" vyberete např. pokud obraz ořezáváte, v tom případě přepínač "Auto. Poměr" zajistí správný poměr stran podle skutečných pixelů.
Máte-li nastaveny všechny parametry konverze, stiskněte tlačítko "PŘIDAT", čímž se konverze zařadí do fronty úloh. Frontu úloh si můžete prohlédnout na záložce "ÚLOHY". Po zařazení do fronty úloh můžete přidávat další úlohy a to i u videí, která jste už zařadili (např. zkonvertovat video do více formátů).
Pokud jste s přípravou skončili, stiskněte tlačítko "PŘEVÉST" a zahájí se konverze souborů. V okně konverze vidíte zbývající čas. Záložkou "CPU PRIORITA" můžete nastavit prioritu procesoru. Při nastavení "Nízká" zatěžuje konverze počítač jen minimálně. Volbu využijete, pokud na počítači chcete dělat něco dalšího a konverze běží na pozadí. Nevyužíváte-li počítač nebo na konverzi spěcháte více než na ostatní činnosti, přepněte na prioritu "Normální". Nepoužívejte ale vyšší priority než "Normální", počítač by se stal těžko ovladatelný. Správně by tam tyto vyšší volby ani neměly být.
A pokud konverze přece jen i při nejnižší prioritě příliš zatěžuje počítač, můžete ji tlačítkem pozastavit a pokračovat až později. Pokud konverzi přerušíte, zmizí ze seznamu dokončené úlohy i tato přerušená úloha, ale nezahájené úlohy zůstanou. Ve starších verzích mizely při přerušení všechny úlohy. Po dokončení konverze všechna videa ze seznamu videí smažte (buď označením a Delete, nebo v menu volbou "Soubor / Zavřít všechny soubory"), jinak si program bude držet soubory otevřené a nepůjdou přesunout ani smazat.
Budete-li konvertovat do formátu AVI s kodekem XVid, je potřeba nastavit dostatečně vysokou kvalitu. V nastavení XVid kodeku přepněte druh toku na "Konstantní Kvantizer" a nastavte hodnotu 1. Tím dosáhnete lepší kvalitu v klíčových snímcích, než by bylo u konstantího datového toku.
Autor: PandaWild


(Omlouvám se za asi primitivní dotaz, ale s videi začínám a moc se v tom nevyznám.)